Δεν αλλάζουμε λέξη στα Ενιαία Κείμενα, υπερασπιζόμαστε τη δουλειά μας και τις αποφάσεις μας
Την 8η Δεκεμβρίου ο γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας έστειλε ένα έγγραφο στα σχολεία που αποφάσισαν να αναρτήσουν τα ενιαία κείμενα της ΔΟΕ στην πλατφόρμα της εσωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Με το έγγραφο αυτό ισχυρίζεται ότι τα ενιαία κείμενα της ΔΟΕ δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου και ενημερώνει ότι η πλατφόρμα θα ανοίξει ξανά για να κατατεθούν νέα κείμενα από τις σχολικές μονάδες.
Η απάντηση της ΔΟΕ ήταν άμεση: δεν αλλάζουμε ούτε λέξη σε όσα αναρτήσαμε. Υπερασπιζόμαστε τη δουλειά μας και τις αποφάσεις μας. Συνοψίζοντας την επιχειρηματολογία της αγωνιστικής στάσης της Ομοσπονδίας κωδικοποιούμε:
Δεν αλλάζουμε ούτε λέξη σε όσα αναρτήσαμε, γιατί η εμπειρία δείχνει ότι δεν έχουμε τίποτα να φοβηθούμε από το έγγραφο του γραμματέα. Ολόιδιο επί της ουσίας, και κάπως πιο επιθετικό στη μορφή, έγγραφο είχε στείλει και ο προηγούμενος γραμματέας, πριν από δύο χρόνια ακριβώς. Αναγνωρίσαμε τότε την μηδενική του νομική αξία, προχωρήσαμε το δρόμο που είχαμε χαράξει χωρίς περισπασμούς και η προσπάθεια του γραμματέα έμεινε παντελώς άκαρπη. Δεν υπήρξε ποτέ καμία συνέπεια.
Δεν αλλάζουμε ούτε λέξη σε όσα αναρτήσαμε, γιατί η εμπειρία δείχνει ότι νομικά έχουμε δίκιο και συνεπώς δεν φοβόμαστε. Δυο χρόνια τώρα τα ενιαία κείμενα της ΔΟΕ γίνονται δεκτά, χωρίς προβλήματα. Παρά την δηλωμένη επιθυμία του το υπουργείο ούτε κατάφερε ούτε καν αποπειράθηκε να τα καταστήσει παράνομα. Οι διευθυντές των σχολείων που τα υιοθέτησαν, ακόμα και οι διευθυντές που δημόσια τα στήριξαν, πέρασαν από κρίσεις το καλοκαίρι, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις και επιλέχθηκαν εκ νέου.
Δεν αλλάζουμε ούτε λέξη σε όσα αναρτήσαμε, γιατί το παιδαγωγικό κλίμα του σχολείου θα δοκιμαζόταν σοβαρά από την προσπάθεια να εκφοβιστεί μέρος του συλλόγου διδασκόντων για να υποχωρήσει στον αγώνα του ενάντια στην αξιολόγηση – κατηγοριοποίηση των σχολείων.Λίγες βδομάδες πριν από τις σχολικές γιορτές για τα Χριστούγεννα και ακόμη λιγότερες πριν την παράδοση της βαθμολογίας των μαθητών στους γονείς και την συνεργασία μαζί τους, θα ήταν «παιδαγωγικό έγκλημα» ο διχασμός των συλλόγων διδασκόντων, ο διχασμός των συναδέλφων σε αντίπαλες παρατάξεις και η πυρετώδης προετοιμασία ανούσιων και ανόητων εργασιών.
Δεν αλλάζουμε ούτε λέξη σε όσα αναρτήσαμε, γιατί το πρόβλημα των σχολείων δεν είναι η αξιολόγηση, είναι η απαξίωση των εκπαιδευτικών μέσα από την μείωση της αγοραστικής δύναμης του ετήσιου μισθού μας στο μισό. Μέσα σε 13 χρόνια ο μισθός μας έχασε το 50% της αξίας του και όσοι δεν είχαμε άλλα εισοδήματα ψάξαμε ή ψάχνουμε δεύτερη δουλειά.
Δεν αλλάζουμε ούτε λέξη σε όσα αναρτήσαμε, γιατί το πρόβλημα των σχολείων δεν είναι η αξιολόγηση, είναι η απαξίωση της διδασκαλίας (και) μέσα από την προετοιμασία νέων βιβλίων χωρίς να προηγηθεί ο παραμικρός απολογισμός για τα βιβλία που σιωπηλά ορίζουν την καθημερινότητά μας εδώ και 17 χρόνια.
Δεν αλλάζουμε ούτε λέξη σε όσα αναρτήσαμε, γιατί η αξιολόγηση είναι πρόβλημα: κατηγοριοποιεί εκπαιδευτικούς και σχολικές μονάδες, προωθεί τον ανταγωνισμό αντί για την συνεργασία, καλλιεργεί τον φόβο αντί για την ευθύνη, υποκρίνεται ότι μπορεί να ποσοτικοποιεί ποιότητες και σχέσεις, συρρικνώνει την παιδαγωγική σχέση σε ό,τι μετριέται και ελέγχεται.
Δεν αλλάζουμε ούτε λέξη σε όσα αναρτήσαμε, γιατί τα ενιαία κείμενα βραχυκυκλώνουν την αξιολόγηση με ασφάλεια: ενοποιούν όλα τα σχολεία, αντί να τα διαχωρίζουν, μεταφέρουν το πρόβλημα στον κανόνα της πολιτικής και όχι στις ιδιαιτερότητες της κάθε σχολικής μονάδας και είναι νόμιμα.
Για όλα αυτά συνεχίζουμε ήρεμα και αποφασιστικά τον αγώνα μας ενάντια στην αξιολόγηση. Με το πάθος του δίκιου. Με τη δύναμη της συλλογικότητας. Με την ηρεμία της σύνεσης.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΟΕ