Συναδέλφισσες/φοι,
Το τραγικό περιστατικό της συναδέλφου νηπιαγωγού στον Πύργο, η οποία λιποθύμησε στην τάξη, χωρίς να υπάρχει άλλη νηπιαγωγός ή βοηθητικό προσωπικό να την συντρέξει, έφερε στην επιφάνεια τα σοβαρά ελλείματα στην ασφάλεια νηπίων και νηπιαγωγών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπήρξε μεγάλος κίνδυνος για την ίδια τη συνάδελφο που έμεινε αβοήθητη αλλά και για τα παιδιά που μόνα και σοκαρισμένα όπως αναφέρουν τα ρεπορτάζ έκλαιγαν χωρίς να καταλαβαίνουν τι συμβαίνει…
Με αφορμή το περιστατικό αυτό κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου σε σχέση με την ασφάλεια των παιδιών στα σχολεία. Ειδικά για τις περιπτώσεις όπου οι νηπιαγωγοί βρίσκονται μόνες στην τάξη χωρίς άλλη εκπαιδευτικό ή επιπλέον υποστήριξη. Γεγονός που δεν είναι σπάνιο λόγω του μεγάλου αριθμού των μονοθεσίων νηπιαγωγείων.
Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Πειραιά «Η Πρόοδος» για μια ακόμα φορά επισημαίνει όλα τα σοβαρά ζητήματα σχετικά με τις συνθήκες εργασίας των νηπιαγωγών, που έχουν άμεση αντανάκλαση στην ασφάλεια των ίδιων αλλά και των νηπίων:
- Οι Νηπιαγωγοί απειλούνται από επαγγελματική κόπωση και εξουθένωση.
Η εργασία της Νηπιαγωγού απαιτεί συνεχή και αδιάκοπη προσοχή, φροντίδα και επαγρύπνηση για τα παιδιά. Μία μόνο εκπαιδευτικός φορτωμένη καθημερινά με δεκάδες (διδακτικά και εξωδιδακτικά) καθηκόντων, χωρίς άλλη υποστήριξη, μπορεί να οδηγηθεί σε εξάντληση και μειωμένη ικανότητα παρακολούθησης της ασφάλειας των παιδιών. Πολύ περισσότερο όταν οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται κοντά στα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης (67 έτη).
- Οι νηπιαγωγοί αντιμετωπίζουν έκτακτα Περιστατικά.
Απρόβλεπτες καταστάσεις, όπως ατυχήματα ή επείγοντα ιατρικά περιστατικά σε κάποιες περιπτώσεις είναι πολύ δύσκολο ή και αδύνατο να αντιμετωπιστούν από μία μόνο Νηπιαγωγό στο χώρο του σχολείου.
Στα νηπιαγωγεία υπάρχει ανάγκη για:
1. Συστηματική παρακολούθηση των παιδιών.
Η ανάπτυξη των παιδιών απαιτεί προσεκτική παρακολούθηση και ατομική προσοχή. Η παρουσία περισσότερων του ενός εκπαιδευτικού ενισχύει την ικανότητα προσφοράς προσωπικής προσοχής σε κάθε παιδί.
2. Συνεργασία με τους Γονείς
Η ενεργή συμμετοχή των γονέων είναι κρίσιμη για την ασφαλή λειτουργία του σχολείου. Η παρουσία μιας δεύτερης νηπιαγωγού δημιουργεί μια επιπλέον γραμμή επικοινωνίας με τους γονείς (τηλέφωνα, έκτακτα γεγονότα, πρόωρη αποχώρηση παιδιού).
3. Κατάρτιση και Υποστήριξη
Οι νηπιαγωγοί, όπως όλοι οι εκπαιδευτικοί, χρειάζονται επαρκή κατάρτιση (π.χ. στις πρώτες βοήθειες) και υποστήριξη ( ψυχολόγων, νοσηλευτών, ΕΒΠ, τραπεζοκόμων, φυλάκων/επιστατών) για να ανταπεξέλθουν στις εξειδικευμένες απαιτήσεις της εργασίας τους. Η παρουσία επιπλέον προσωπικού μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας και του διοικητικού έργου.
Διεκδικούμε:
- Να τοποθετηθεί δεύτερη Νηπιαγωγός σε κάθε τμήμα που στελεχώνεται μόνο από μία Νηπιαγωγό.
- Μείωση του ωραρίου των νηπιαγωγών που υπηρετούν στα ολιγοθέσια νηπιαγωγεία, ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας και όχι με βάση την οργανικότητα.
- Ο χρόνος υποδοχής, αποχώρησης, διαλείμματος (καθημερινής εφημερίας) και σίτισης των νηπίων να συνυπολογίζεται στον διδακτικό χρόνο, καθότι οι νηπιαγωγοί δεν επιτηρούν απλώς τους μαθητές, αλλά διδάσκουν βασικές δεξιότητες και στάσεις ζωής.
- Ενίσχυση των νηπιαγωγείων με Ειδικό Επιστημονικό και Βοηθητικό Προσωπικό για να επικουρούν το έργο των συναδέλφων νηπιαγωγών.
- Ευρύ πρόγραμμα δημόσιας σχολικής στέγης ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες και να αντικατασταθούν οι λυόμενες προκατασκευασμένες αίθουσας που στεγάζουν δημόσια νηπιαγωγεία.
ΑΠΟ ΤΟ Δ.Σ.