Η αξιολόγηση δεν θα περάσει. Υλοποιούμε όλες και όλοι την ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε για απεργία-αποχή από τις αξιολογικές διαδικασίες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ -ΒΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΥΛΟΠΟΙΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ ΑΠΟΧΗ!

Σχεδόν 40 χρόνια μετά την κατάργηση του επιθεωρητισμού, 24 χρόνια μετά την πρώτη από τις πολλές προσπάθειες επαναφοράς της αξιολόγησης και 6 χρόνια μετά την τελευταία μεγάλη και νικηφόρα μάχη του εκπαιδευτικού κινήματος στο ίδιο πεδίο, το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης (Υ.Α.) με ΦΕΚ 140/20-1-2021 και τίτλο: «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο». Με την ψήφιση του νόμου 4692/2020 και την έκδοση της σχετικής Υ.Α. ανοίγει πιθανότατα μια νέα και μεγάλη περίοδος σκληρής αναμέτρησης.

Οι διαδικασίες της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, όπως προβλέπονται από την Υ.Α.
  • Ο Σύλλογος Διδασκόντων θα βαθμολογεί με τετραβάθμια κλίμακα τον κάθε θεματικό άξονα.
  • Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου σε δεκαβάθμια κλίμακα το κάθε σχολείο!
  • Ο προγραμματισμός των σχολικών μονάδων, οι εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης των σχολείων, οι εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης και η βαθμολογία των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου καθώς και οι αξιολογικές εκθέσεις των ΠΕ.Κ.Ε.Σ θα δημοσιοποιούνται σε ειδική πλατφόρμα του Ι.Ε.Π.

Επομένως, δεν πρόκειται για μια εσωτερική διαδικασία ανατροφοδότησης του διδακτικού έργου, αλλά για μια αξιολογική διαδικασία που ποσοτικοποιεί, καταμετρά, κατανέμει και κατηγοριοποιεί τις σχολικές μονάδες. Στον μηχανισμό αυτής της αξιολόγησης επιχειρείται να ενσωματωθεί το σύνολο των εκπαιδευτικών, αλλά εντέλει όλα καταλήγουν σε μια ποσοτική (βαθμολογική) αξιολόγηση, για την οποία λόγο και εξουσία έχει ο ένας και μοναδικός επιθεωρητής ή σύμβουλος ή συντονιστής.

Όλα τα υπόλοιπα αξιολογικά κριτήρια που προβλέπει η κυβερνητική ιδεοληψία και καταγράφονται π.χ. στην έκθεση Πισσαρίδη αφήνονται για αργότερα. Ανάμεσα τους οι επιδόσεις των μαθητών, το ποσοστό εισαγωγής των μαθητών στα Πανεπιστήμια, οι ειδικές προκλήσεις κάθε σχολείου. Αλλά και μέτρα όπως η σύνδεση της χρηματοδότησης των σχολείων με την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων και σύγκριση μεταξύ των σχολείων με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών «διαχείρισης μεγάλων δεδομένων».

Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας είναι το πρώτο βήμα

Η κυβέρνηση απειλεί την εκπαιδευτική κοινότητα και υπόσχεται στους θιασώτες του μαστίγιου και του καρότου ότι σύντομα θα ακολουθήσει ο νόμος για την ατομική αξιολόγηση. Με δεδομένο ότι έχουμε μπροστά μας το πιο σκληρό θεσμικό πλαίσιο αξιολόγησης σχολικής μονάδας που θεσπίστηκε ποτέ, και με δεδομένη την κυβερνητική απαξία για οτιδήποτε, κατανοούμε όλοι/ες τι θα περιλαμβάνει ο νόμος της ατομικής αξιολόγησης και τι μας περιμένει εάν αυτά τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια γίνουν πραγματικότητα.

Η αξιολόγηση θα κάνει το σχολείο χειρότερο

Αντίθετα, θα αποτελέσει μοχλό για το σχολείο των λίγων και εκλεκτών, για τον άγονο ανταγωνισμό ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και σε σχολεία, για το διχασμό του εκπαιδευτικού σώματος, για την κατηγοριοποίηση σχολείων, για την μετατροπή της εργασίας των εκπαιδευτικών σε μια ατέρμονη προσπάθεια παραγωγής (αληθινών ή ψεύτικων) αποδεικτικών προσαρμογής στα κυβερνητικά παιδαγωγικά γούστα, για την κατάργηση της ακώλυτης βαθμολογικής και μισθολογικής προαγωγής, για διαθεσιμότητες και απολύσεις, ακόμα και για την υπαγωγή των σχολείων στους Δήμους.

Γνωρίζουμε άλλωστε από «πρώτο χέρι», γονείς και εκπαιδευτικοί, τα «έργα και τις ημέρες» της κυβέρνησης. Αν η κυβέρνηση είχε πρόθεση να στηρίξει τη λειτουργία των σχολείων θα είχε ικανοποιήσει τις δίκαιες διεκδικήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος ή έστω θα είχε προχωρήσει την υλοποίηση όσων από αυτά δεν απαιτούν χρηματοδότηση, π.χ. την προσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων στην πραγματικότητα της πανδημίας.

Οι δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί που ζούμε και αναπνέουμε καθημερινά μέσα στα σχολεία, που βιώνουμε και οι ίδιοι μαζί με τους μαθητές μας τα άγχη και τις αγωνίες των γονιών για το μέλλον και την πρόοδο των παιδιών τους είμαστε οι πρώτοι που δουλεύουμε/παλεύουμε για το καθολικό δικαίωμα στη μόρφωση όλων των παιδιών. Στα σχολεία μας οι Σύλλογοι Διδασκόντων και οι εκπαιδευτικοί οφείλουμε να σχεδιάζουμε, να κρίνουμε, να αναστοχαζόμαστε, να αναπροσαρμόζουμε τον τρόπο που κάνουμε το μάθημα, τόσο σε ατομικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Γι’ αυτό διεκδικούμε ουσιαστικό ρόλο στο σύλλογο διδασκόντων και την εκπαιδευτική κοινότητα για τη συλλογική οργάνωση της εκπαιδευτικής πράξης, για την αντιμετώπιση των μαθησιακών προβλημάτων με εσωτερική χρήση των συμπερασμάτων και αυτό είναι το νόημα της παιδαγωγικής ελευθερίας, και της δημοκρατίας που αντιστρατεύεται το σχολείο της αγοράς, της αξιολόγησης, του ανταγωνισμού και των ταξικών φραγμών. 

Ένας δρόμος υπάρχει: Αγώνας μέχρι τη νίκη!

Ο αγώνας για την αποτροπή του Π.Δ. 152, του ν. 4024/2001 και του ν.2525/97 αποτελούν σημαντική παρακαταθήκη. Δείχνουν ότι έχουμε τη δύναμη να επιβάλλουμε τη θέλησή μας ακόμα και απέναντι σε ψηφισμένους νόμους. Ας θυμηθούμε τους εκβιασμούς και τις απειλές που είχαμε δεχθεί στην τελευταία αναμέτρηση ενάντια στην αξιολόγηση το 2014. Μας έλεγαν ότι παρανομούμε, ότι θα έχουμε συνέπειες, ότι οι διευθυντές δεν θα ξαναγίνουν διευθυντές, ότι κινδυνεύει το εργασιακό μέλλον των αναπληρωτών. Ξέρουμε πολύ καλά, από την ίδια μας την πείρα, ότι όπως ακριβώς είχαμε υποστηρίξει τότε κι όπως επαναλαμβάνουμε και τώρα, τίποτα από τα παραπάνω δεν επαληθεύτηκε. Επίσης, καμιά μισθολογική επίπτωση δεν υπήρξε από την απεργία αποχή, καθώς αυτή αφορά μόνο στην αποχή από συγκεκριμένο καθήκον. Ξέρουμε πως πολλές φορές οι αγώνες απαιτούν θυσίες και έχουν κόστος, έχουμε όμως αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στη συλλογική μας δύναμη. Όπως αφήσαμε στα χαρτιά τις ρυθμίσεις για τις κάμερες στην τάξη, όπως ακυρώσαμε τις πραξικοπηματικές μεθοδεύσεις της κυβέρνησης με τις εκλογές – παρωδία για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, με το εμφατικό 95% αποχής, έτσι και τώρα μπορούμε να ακυρώσουμε στην πράξη τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για την αξιολόγηση. Όπως ακριβώς έχουμε ακυρώσει στην πράξη ψηφισμένους νόμους για την αξιολόγηση 24 χρόνια τώρα.

Τα συγκεκριμένα βήματα της απεργίας-αποχής

1.Καλούμε ΟΛΟΥΣ/ΟΛΕΣ τους/τις συναδέλφους, πριν την έναρξη της ειδικής συνεδρίασης του Συλλόγου Διδασκόντων για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, να δηλώσουν τη συμμετοχή τους στην απεργία-αποχή και ότι δεν συμμετέχουν σε καμία αξιολογική διαδικασία. Έτσι διαπιστώνεται η αδυναμία πραγματοποίησης της Ειδικής Συνεδρίασης ελλείψει απαρτίας λόγω συμμετοχής της πλειοψηφίας ή του συνόλου των εκπαιδευτικών στην νομίμως κηρυγμένη απεργία αποχή της ΔΟΕ από κάθε αξιολογική διαδικασία που προβλέπεται στην Υ.Α. 6603/ΓΔ4/20-1-2021 (συγκρότηση ομάδων δράσης, συνεδρίαση για τη σύνταξη έκθεσης «Εσωτερικής και Εξωτερικής Αξιολόγησης», κλπ.)

ΠΡΟΣΟΧΗ! Σε συνθήκες αναστολής λειτουργίας των σχολείων θεωρούμε αδιανόητο να επιχειρηθεί να συνεδριάσουν Σύλλογοι Διδασκόντων διαδικτυακά. Καλούμε τους συναδέλφους να μην το πράξουν. Εφόσον όμως κατά την αναστολή λειτουργίας των σχολείων (11 -28 Φεβρουαρίου) δοθεί εντολή από το ΥΠΑΙΘ να πραγματοποιηθούν εξ αποστάσεως (μέσω webex) συνεδριάσεις δηλώνουμε ΟΛΟΙ και ΟΛΕΣ ότι συμμετέχουμε στην απεργία-αποχή και δεν παίρνουμε μέρος σ’ αυτές.

2. Η δήλωση όλων των παραπάνω θα γίνεται σε ειδικό έντυπο (επισυνάπτεται) που θα καταθέτουν συλλογικά οι συνάδελφοι, για να γίνεται σαφής η συμμετοχή τους στην απεργία-αποχή. Η παραπάνω δήλωση σύμφωνα με τις οδηγίες της ΔΟΕ θωρακίζει τους συναδέλφους με την κάλυψη που προσφέρει η συμμετοχή σε μια νομικά κατοχυρωμένη ενέργεια και αρκεί να καταχωρείται στο πρωτόκολλο του σχολείου. Κατ’ αντίστοιχο τρόπο σε περίπτωση που κληθούμε να συμμετέχουμε σε εξ αποστάσεως (μέσω webex) συνεδριάσεις των συλλόγων διδασκόντων δηλώνουμε τη συμμετοχή μας στη απεργία αποχή κοινοποιώντας το περιεχόμενο του ειδικού εντύπου στο e-mail του σχολείου μας.

3. Υπενθυμίζουμε ότι, με βάση το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία του Συλλόγου Διδασκόντων για να υπάρχει απαρτία στο όργανο, πρέπει οι παρόντες να είναι περισσότεροι από τους απόντες. Οι συνάδελφοι που συμμετέχουν στην απεργία-αποχή θεωρούνται απόντες. Συγκεκριμένα, όπως ορίζεται από την Υ.Α. Αριθ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002, ΦΕΚ 1340/16-10-2002 Άρθρο 37, π.13, «Ο σύλλογος των διδασκόντων βρίσκεται σε νόμιμη απαρτία και οι αποφάσεις του είναι έγκυρες, όταν τα παρόντα μέλη είναι περισσότερα από τα απόντα». Για παράδειγμα, σε έναν Σύλλογο Διδασκόντων με 10 μέλη, απαιτείται η συμμετοχή 6 μελών για να υπάρχει απαρτία.

4. Επομένως, με την έναρξη της συνεδρίασης, τίθεται θέμα απαρτίας του Συλλόγου Διδασκόντων: Α. Εάν δεν υπάρχει απαρτία (συμμετέχουν, δηλαδή, οι περισσότεροι συνάδελφοι στην απεργία-αποχή), η συνεδρίαση ΔΕΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΕΙΤΑΙ και ΔΕΝ ΣΥΝΤΑΣΣΕΤΑΙ σχετικό πρακτικό στο Βιβλίο πρακτικών του Συλλόγου Διδασκόντων. Αν ο Διευθυντής επιμείνει στην καταγραφή πρακτικού στο βιβλίο πρακτικών, παρά την έλλειψη απαρτίας, τότε οι συνάδελφοι υποβάλλουν εκ νέου τη δήλωση συμμετοχής στην απεργία- αποχή, ζητούν την καταχώρηση της και αποχωρούν από την διαδικασία.

Β. Εάν υπάρχει απαρτία, οι συμμετέχοντες στην απεργία-αποχή απαιτούν να καταχωρηθεί η δήλωσή τους στο πρωτόκολλο του σχολείου και το περιεχόμενο της δήλωσης τους (χωρίς τις υπογραφές) στο βιβλίο πρακτικών, ώστε να γίνεται σαφής η συμμετοχή τους στην απεργία-αποχή και να μην υποχρεωθούν να συμμετέχουν στην αξιολογική διαδικασία (συγκρότηση ομάδων εργασίας, συνεδρίαση για τη σύνταξη έκθεσης «Εσωτερικής και Εξωτερικής Αξιολόγησης», κλπ.). Το πρακτικό ΔΕΝ ΥΠΟΓΡΑΦΕΤΑΙ από τους συμμετέχοντες στην απεργία-αποχή καθώς λογίζονται ως απόντες.

5. Υπενθυμίζουμε ότι η αποχή των εκπαιδευτικών από συγκεκριμένα καθήκοντα προβλέπεται από τις διατάξεις του ν.1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από τα αρμόδια Δικαστήρια (όλως ενδεικτικώς Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη, συνταγματικά κατοχυρωμένη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας η οποία καλύπτει τους συμμετέχοντες από κάθε πειθαρχική ευθύνη. Με βάση την εμπειρία της απεργίας – αποχής στο υπόλοιπο Δημόσιο, δεν προκύπτει, με τα υπάρχοντα δεδομένα, οικονομική επίπτωση για τους συμμετέχοντες.

Η μάχη ενάντια στην αξιολόγηση, μέρος της γενικότερης μάχης για το δημόσιο σχολείο

Την ώρα που η αξιολόγηση απαξιώνει το δημόσιο σχολείο, με την κυβερνητική εκπαιδευτική πολιτική ευνοούνται τα ταξικά συμφέροντα των σχολαρχών, των ιδιοκτητών ιδιωτικών εκπαιδευτικών ομίλων, φροντιστηρίων, καθώς και μιας εκπαιδευτικής, κοινωνικής και μαθητικής ελίτ εις βάρος των φτωχότερων. Αυτό επιτυγχάνεται με δύο δέσμες μέτρων. Πρώτα με την εξίσωση των πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων με τα πανεπιστημιακά πτυχία. Στη συνέχεια με τη ριζική μείωση του αριθμού των εισακτέων στα δημόσια πανεπιστήμια (βλέπε βάση του 10 μόνο για το δημόσιο, αλλά και διαγραφές φοιτητών μέσω του περίφημου ν+2). Δημιουργείται έτσι πελατεία για τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, υποβαθμίζεται η δημόσια εκπαίδευση, και ωθούνται στο περιθώριο οι φτωχότεροι μαθητές και φοιτητές. Γι’ αυτό και ο αυταρχισμός και η πανεπιστημιακή Αστυνομία. Στην ίδια κατεύθυνση υποβάθμισης της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης κινείται και η τσιγκούνικη, επικίνδυνη και αδιάφορη κυβερνητική εκπαιδευτική πολιτική για την πανδημία. Απέναντι της παλεύει να σταθεί το χτυπημένο από την πανδημία και τις καραντίνες εκπαιδευτικό κίνημα.

Η αξιολόγηση είναι ένας κρίσιμος κρίκος σε αυτή την αντιπαράθεση, καθώς τυχόν επικράτηση του κυβερνητικού σχεδίου θα εξασφαλίσει την απαραίτητη συμμόρφωση της εκπαιδευτικής κοινότητας στις απαιτήσεις του ευτελούς δημόσιου σχολείου των ταξικών φραγμών και της ρηχής μόρφωσης για το μεγάλο μέρος των μαθητών

Με βάση τα παραπάνω, ο Σύλλογός μας προχώρησε στις παρακάτω πρωτοβουλίες για την οργάνωση του αγώνα μας και την υλοποίηση της απόφασης της ΔΟΕ:

  • Σε διαδικτυακή συνάντηση με όλες-ους τους/τις διευθυντές/ντιες την Παρασκευή 5/2 στις 20:00.
  • Σε διαδικτυακή συνάντηση με τις προϊστάμενες νηπιαγωγείων, τη Δευτέρα 8/2, στις 20:00.
  • Σε διαδικτυακή ενημερωτική συνάντηση με όλα τα μέλη του Συλλόγου ανά ομάδες Δημοτικών και νηπιαγωγείων την Τετάρτη 10/2, την Πέμπτη 11/2 και την Παρασκευή 12/2 στις 20.00.
  • Το πρόγραμμα, οι ομάδες σχολείων και οι σύνδεσμοι και των πέντε διαδικτυακών συναντήσεων έχουν κοινοποιηθεί στα σχολεία και έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του συλλόγου.
  • Σε ενημερώσεις των συναδέλφων στα σχολεία.
  • Σε πανελλαδικό συντονισμό με τους Συλλόγους Π.Ε. και Ε.Λ.Μ.Ε. για την ευρύτερη οργάνωση της δράσης σε πανελλαδικό επίπεδο.

ΑΠΟ ΤΟ Δ.Σ.

Κατεβάστε το έντυπο δήλωσης συμμετοχής στην απεργία αποχή: