Την 1η του Οκτώβρη 2025, το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε την εγκύκλιο με Αρ. πρωτ. 122194/ΓΔ4, με την οποία παρέχει «Διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008 (Α΄199), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει». Η εγκύκλιος ακολούθησε τον πρόσφατα (Αύγουστος 2025) ψηφισμένο Ν. 5224 που στην ουσία θεσμοθετεί όσα ατύπως και παρανόμως είχε επιβάλει το ΥΠΑΙΘΑ με τις περιοριστικές πολιτικές που εφάρμοζε τα προηγούμενα χρόνια στην ειδική αγωγή. Στο τέλος της ημέρας το αποτέλεσμα είναι η αποδόμηση και ρευστοποίηση των υπαρχουσών δομών στήριξης των μαθητώνμε αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και η δραματική μείωση των προσλήψεων στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Με την τελευταία εγκύκλιο:
- Οι μέχρι σήμερα διακριτοί ρόλοι των εκπαιδευτικών των Τμημάτων ένταξης (Τ.Ε.) και της παράλληλης στήριξης (Π.Σ.) που απευθύνονται σε μαθητές με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες ανατρέπονται: οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης εναλλάσσουν ρόλους και καθήκοντα με βάση όχι τις διαγνωσμένες ανάγκες των μαθητών αλλά με βάση τις ελλείψεις σε αναγκαίο εκπαιδευτικό προσωπικό. Πιο συγκεκριμένα, όπως ορίζεται:
«Μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευσηδύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ του τμήματος ένταξης. Ομοίως και μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για τμήμα ένταξης, δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ παράλληλης στήριξης».
- Η ευθύνη για τα προβλήματα που δημιουργούν οι εκπαιδευτικές πολιτικές της κυβέρνησης (η υποχρηματοδότηση, τα τεράστια κενά εκπαιδευτικού προσωπικού από την αρχή ως το τέλος της χρονιάς κ.λπ.) μεταφέρονται στις πλάτες των διευθυντών/τριων και προϊστάμενων αλλά και στους συλλόγους διδασκόντων (κατά παράβαση ακόμα και των θεσμοθετημένων καθηκόντων τους) που επιφορτίζονται με την αρμοδιότητα να κατανέμουν το μειωμένο εκπαιδευτικό προσωπικό στους μαθητές που έχουν ανάγκη στήριξης.
- Η παραπάνω πρακτική αφήνει περιθώρια σε όσους γονείς μπορούν, να αιτηθούν ιδιώτη ειδικό βοηθό (ξαναβάζοντας το χέρι στην τσέπη). Οι προσλήψεις ανασφάλιστων εργαζόμενων εντός του δημόσιου σχολείου θα εκτοξευτούν, την ίδια στιγμή που ο κόφτης και το πλαφόν (μια Π.Σ. ανά τμήμα) που έχει επιβάλει του ΥΠΑΙΘΑ ισχύει μόνο για τις δημόσιες παράλληλες ενώ οι προσλήψεις ιδιωτών ειδικών βοηθών είναι χωρίς όριο και χωρίς καθορισμό προσόντων και καθηκόντων!
Έτσι οι μαθητές με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που έχουν διάγνωση από το ΚΕΔΑΣΥ για συγκεκριμένου τύπου και χρόνου εκπαιδευτική υποστήριξη θα «υποστηρίζονται» για ελάχιστο χρόνο από όποιον εκπαιδευτικό ΕΑΕ είναι διαθέσιμος. Άλλοτε από τον εκπαιδευτικό του τμήματος ένταξης, άλλοτε από τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης και άλλοτε πάλι από κανέναν. Θα «υποστηρίζονται» όχι με βάση τις ώρες που η θεσμοθετημένη αρμόδια διεπιστημονική ομάδα προτείνει στην αξιολογική της έκθεση αλλά με βάση τις «διαθέσιμες» ώρες που ο Σύλλογος Διδασκόντων ή κυρίως ο Δ/ντής έχουν στη διάθεσή τους παραβιάζοντας όχι μόνο τα δικαιώματα των μαθητών και των γονέων τους αλλά και την επιστημονική εγκυρότητα των ΚΕΔΑΣΥ που συντάσσουν και εκδίδουν τη διάγνωση των αναγκών και των εμποδίων μάθησης.
Ταυτόχρονα υποβαθμίζεται και η στήριξη των μαθητών που υποστηρίζονται από τα Τ.Ε.– κυρίως μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στα βασικά μαθήματα (γλώσσα – μαθηματικά), οι οποίοι δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης και τους ρυθμούς των υπόλοιπων μαθητών. Οι μαθητές αυτοί παρακολουθούν κάποιες ώρες την εβδομάδα εξατομικευμένα μαθήματα σε ξεχωριστό χώρο, προκειμένου να αναπληρώσουν τα μαθησιακά κενά. Ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. εντοπίζει τα μαθησιακά τους προβλήματα και συντάσσει Εξατομικευμένο Πρόγραμμα παρέμβασης (ΕΠΕ) με στόχο την σταδιακή επανένταξη των μαθητών αυτών στον κορμό της τάξης και την ανεμπόδιστη παρακολούθηση του αναλυτικού προγράμματος.
Σύμφωνα με τις νέες κατευθύνσεις, οι μαθητές που είχαν 24 ώρες εβδομαδιαία Π.Σ. τώρα θα έχουν το ανώτερο μέχρι 5 (περίπου 1 ώρα την ημέρα σε κάθε τάξη) από τον εκπαιδευτικό του Τ.Ε., ο οποίος θα περιφέρεται ανάμεσα στις τάξεις του σχολείου, προσπαθώντας απεγνωσμένα να υποστηρίξει μαθητές με ΔΕΠΥ, αυτισμό και απλές μαθησιακές δυσκολίες. Το ίδιο θα ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς της Π.Σ. οι οποίοι δεν θα υποστηρίζουν μόνο έναν μαθητή για το σύνολο των ωρών που προβλέπει η διάγνωση του ΚΕΔΑΣΥ, αλλά θα διαμοιράζονται στο σύνολο των μαθητών ενός σχολείου που χρήζουν ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης. Τις υπόλοιπες ώρες οι τάξεις αφήνονται ανοχύρωτες με τους εκπαιδευτικούς της γενικής αγωγής να προσπαθούν να επιτύχουν μια ανέφικτη ισορροπία αναμεσά στην ανάγκη για εξατομικευμένη διδασκαλία των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές μαθησιακές ανάγκες και το αρχιπέλαγος της ύλης που επιβάλει το αναλυτικό πρόγραμμα. Η κυβέρνηση της ΝΔ προετοιμάζει το επόμενο σχέδιο διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης, εφαρμόζοντας από τώρα τα σχέδιά της. Μέσα στις στοχεύσεις της βρίσκεται η πλήρης αποδόμηση της δημόσιας και δωρεάν ειδικής εκπαίδευσης, που θεωρείται «δαπανηρή». Τα τελευταία νομοθετήματα, οι εγκύκλιοι και οι προφορικές οδηγίες έχουν στόχο στην περιστολή των «κοστοβόρων» δικαιωμάτων που κέρδισε το αναπηρικό, γονεϊκό και εκπαιδευτικό κίνημα, τα τελευταία τουλάχιστον 50 χρόνια στην εκπαίδευση. Οι στοχεύσεις αυτές για να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν ντύνονται με τον απαραίτητο παραπλανητικό, υποκριτικό αλλά εύηχο μανδύα της «πλήρους ένταξης». Στην πραγματικότητα μεταφράζονται σε έλλειψη ή πλήρη απουσία εκπαιδευτικού προσωπικού, προγραμμάτων, δομών, βιβλίων και γενικότερα εκπαιδευτικού περιβάλλοντος κατάλληλου να προσφέρει εκπαίδευση σε ΟΛΟΥΣ/ΕΣ τους μαθητές/τριες.
Απαιτούμε:
- Την απόσυρση τη εγκυκλίου και κατάργηση όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων για την ειδική αγωγή.
- Αύξηση των δαπανών για την παιδεία και υγεία και όχι για την πολεμική βιομηχανία. 15% για την παιδεία από τον κρατικό προϋπολογισμό.
- Κάλυψη όλων των κενών με μόνιμους διορισμούς στη γενική και ειδική εκπαίδευση.
- Όχι στην μετακύλιση των ευθυνών για τα προβλήματα που δημιουργούν οι εκπαιδευτικές πολιτικές της κυβέρνησης στις πλάτες των σχολείων.
ΑΠΟ ΤΟ Δ.Σ.

