Ανάμεσα στη Σκύλα και στη Χάρυβδη
Η κατάσταση που ζούμε είναι πρωτόγνωρη. Οι στιγμές είναι κρίσιμες. Για τις ζωές μας, για την υγεία μας, για τις κοινωνικές και εργασιακές συνθήκες, για τις ελευθερίες και τα δικαιώματά μας, για το δημόσιο σχολείο. Από τη μια πλευρά αντιμετωπίζουμε μια εφιαλτική πανδημία και από την άλλη μια σχεδιασμένη επιχείρηση μεταβολής του πολιτεύματος από αστική δημοκρατία σε αυταρχική κοινοβουλευτική δεσποτεία. Δεν πρόκειται για ελληνική πρωτοτυπία αλλά για διεθνή τάση. Απέναντι σε αυτή την εφιαλτική πραγματικότητα καλούμαστε να δώσουμε έναν διπλό αγώνα. Αγώνα για την υγεία και τις ζωές μας – αγώνα για τα κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα και τις ελευθερίες.
Η κυβερνητική πολιτική οδήγησε στο δεύτερο lockdown
Με την εγκληματική διαχείριση μιας σειράς ζητημάτων όπως ο τουρισμός, ο συνωστισμός στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα ελλιπή μέτρα προστασίας στους χώρους εργασίας. Με την παντελή αδιαφορία για την ανάγκη θωράκισης του δημόσιου συστήματος υγείας και της προετοιμασίας του για το δεύτερο κύμα πανδημίας. Με το άνοιγμα των σχολείων χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο προστασίας και την εμμονική άρνηση των δίκαιων αιτημάτων του εκπαιδευτικού κινήματος. Αντίθετα, όλο το προηγούμενο διάστημα, συστηματικά και μεθοδικά, με πρόσχημα την πανδημία, υφαίνει ένα νομοθετικό πλαίσιο καταπάτησης στοιχειωδών δημοκρατικών δικαιωμάτων και ελευθεριών οικοδομώντας ένα κράτος έκτακτης ανάγκης.
Κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown
Η περσινή εμπειρία απέδειξε σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, ότι η ζωντανή εκπαίδευση δεν αντικαθίσταται από κανένα είδος εξ αποστάσεως επικοινωνίας. Στηρίξαμε τους μαθητές μας με όποιο μέσο και όποιο τρόπο επέλεξε κάθε εκπαιδευτικός, με αλληλεγγύη και αλληλοβοήθεια, με συνεργασία υποδειγματική ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους συλλόγους διδασκόντων. Οικοδομήσαμε ισχυρές σχέσεις αλληλεγγύης και συνεργασίας με τους μαθητές μας και τους γονείς τους που αποτελούν σημαντική παρακαταθήκη. Απέναντι σε ένα Υπουργείο Παιδείας που όχι μόνο δεν έκανε απολύτως τίποτε για να υποστηρίξει το έργο μας αλλά επιχείρησε να αξιοποιήσει την εξ αποστάσεως για να προωθήσει τα δικά της αντιεκπαιδευτικά σχέδια. Να θυμηθούμε τις πλατφόρμες της ασύγχρονης που έπεφταν ή σέρνονταν; Τα τάμπλετ και τα λάπτοπ που εξαγγέλθηκαν και ποτέ δεν δόθηκαν; Τις αντιφατικές εγκυκλίους για την ύλη;
Εγκληματικές οι ευθύνες του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης
Η Υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως ανακοίνωσε το κλείσιμο των Δημοτικών και των Νηπιαγωγείων. Ακόμα και την τελευταία στιγμή η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, ενώ γίνεται φανερή η αποτυχία της πολιτικής τους για τη διαχείριση της πανδημίας στα σχολεία αλλά και συνολικά, δεν έχουν το θάρρος να αναλάβουν την παραμικρή ευθύνη. Με θράσος υποστηρίζουν, ακόμα και τώρα, ότι «στα σχολεία δε μεταδίδεται ο ιός» και ότι τα κλείνουν «για να μη συνωστίζονται οι γονείς». Η πολιτική τους είναι υποκριτική! Πότε δεν έκαναν μαζικά τεστ για να αποκαλυφθεί η πραγματική διάδοση του ιού στα σχολεία. Αν το πρόβλημα είναι ο συνωστισμός των γονιών τότε γιατί έκλεισαν τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, που εκεί δεν υπάρχει συνωστισμός γονιών; Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και το Υπουργείο Παιδείας επιχειρούν με κάλπικα επιχειρήματα να κρύψουν ότι η πολιτική απόφαση που πήραν να μη δώσουν ούτε ένα ευρώ προκειμένου να διασφαλίσουν ασφαλείς όρους λειτουργίας των σχολείων, οδήγησε σε αδιέξοδο και εν τέλει σε κλείσιμο των σχολείων.
Κλείνουν τα σχολεία γιατί δεν πήραν κανένα μέτρο για την υγεία και την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών. Γιατί όλο το προηγούμενο διάστημα, υπηρετώντας την πολιτική των περικοπών και της υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης, δεν υλοποίησαν τα αυτονόητα: 15 μαθητές στο τμήμα, δωρεάν τεστ για εκπαιδευτικούς και μαθητές, σχολιατρικές υπηρεσίες, ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας. Αντίθετα, με εξόφθαλμα αντιεπιστημονικές εκθέσεις των κυβερνητικών λοιμωξιολόγων, πρόβαλλαν την εξωφρενική άποψη ότι 25 μαθητές στο τμήμα έχουν τις ίδιες πιθανότητες διάδοσης του ιού με 15 μαθητές στο τμήμα. Υποστήριξαν ότι τα σχολεία δεν είναι εστίες μετάδοσης της πανδημίας και τώρα ισχυρίζονται ότι τα κλείνουν για να μην υπάρχει κινητικότητα των γονιών!
Το ΥΠΑΙΘ και η πολιτική του βλάπτουν σοβαρά την παιδεία
Είμαστε αντίθετοι με την υποχρεωτικότητα της Υ.Α. αρ. 120126/ΓΔ4 (ΦΕΚ 3882/12-9-20) ως προς τις μορφές που θα επιλέξει κάθε συνάδελφος και κάθε σύλλογος διδασκόντων για να διατηρήσει ανοιχτή την εκπαιδευτική διαδικασία στην περίπτωση που κλείσουν τα σχολεία. Εξάωρη σύγχρονη διδασκαλία εξ αποστάσεως σε καθημερινή βάση, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί ούτε σε μεταπτυχιακούς φοιτητές, πόσο μάλλον σε μαθητές του δημοτικού σχολείου και του νηπιαγωγείου. Πρόκειται για παιδαγωγικά επιζήμια και πρακτικά ανεφάρμοστη οδηγία η οποία αγνοεί τις παιδαγωγικές ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών μας, τις ιδιομορφίες, την ηλικία αλλά και τις ψυχοσυναισθηματικές ιδιαιτερότητες της ηλικίας τους. Για όλους αυτούς τους λόγους, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η υποχρεωτική επιβολή ανεφάρμοστων και εκτός τόπου και χρόνου υποχρεωτικών ωρολογίων προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τμήματα ή σχολικές μονάδες που κλείνουν.
Η Υπουργός Παιδείας μιλάει για τα 220 μαθήματα για τα παιδιά του Δημοτικού που θα προβάλλονται από τη Δευτέρα 16/11, στην ΕΡΤ2. Είναι αυτά που μαγνητοσκοπήθηκαν κι αντιστοιχούν στην ύλη του περασμένου Μαρτίου!!! Αυτά έχουν, μ’ αυτά θα πορευθούμε, δηλαδή τι θέλατε να μαγνητοσκοπήσουν μέσα στο κατακαλόκαιρο μαθήματα που να αντιστοιχούν στην ύλη του πρώτου τριμήνου; Όταν λέμε προνοητικότητα, σχεδιασμός, προετοιμασία, εκτέλεση εννοούμε ΥΠΑΙΘ.
Η αποτελεσματικότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι ευθέως ανάλογη με το βαθμό εγγραμματισμού και ωριμότητας των εκπαιδευόμενων. Το Υπουργείο Παιδείας αγνοεί εντελώς τις ιδιαιτερότητες των παιδιών του δημοτικού σχολείου και του νηπιαγωγείου αντιμετωπίζοντάς τα ως μεταπτυχιακούς φοιτητές και όχι ως παιδιά ηλικίας 4 έως 12 ετών.
Να καταργηθεί το νομοθετικό πλαίσιο της εξ αποστάσεως
Από το πρώτο lockdown έως σήμερα, το Υπουργείο Παιδείας όχι μόνο δεν έκανε απολύτως τίποτε για να οργανώσει ένα λειτουργικό σύστημα εξ αποστάσεως επικοινωνίας και στήριξης των μαθητών, αλλά, αντίθετα, νομοθέτησε, αγνοώντας εντελώς τις θέσεις του εκπαιδευτικού κινήματος, το υποχρεωτικό καθημερινό εξάωρο σύγχρονης εξ αποστάσεως και, επιπλέον, χρησιμοποίησε την εξ αποστάσεως ως εργαλείο καταστολής των μαθητικών αγώνων και καταλήψεων.
Διεκδικούμε την κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου που αφορά στην εξ αποστάσεως ακριβώς γιατί είναι παιδαγωγικά επιβλαβές και τεχνικά ανέφικτο. Δηλώνουμε την εμφατική μας αντίθεση με την υποχρεωτικότητα των όρων και των τρόπων που ορίζει με τις εγκυκλίους του το Υπουργείο Παιδείας.
Στηρίζουμε τους μαθητές μας με τα μέσα που επιλέγει κάθε εκπαιδευτικός
Θα στηρίξουμε τους μαθητές μας με τους τρόπους και τα μέσα που επιλέγει κάθε συνάδελφος ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες των μαθητών του. Δεν θα εφαρμόσουμε οδηγίες και πρακτικές που είναι εξαιρετικά επιζήμιες για τα παιδιά. Δεν θα καθηλώσουμε τους μαθητές μας τρεις και πλέον ώρες μπροστά από οθόνες υπολογιστών. Θα πράξουμε ότι θεωρούμε παιδαγωγικά και διδακτικά σωστό.
Η κατάρρευση του Webex
Το έχουμε ξαναπεί: είναι κακό στην άμμο να χτίζεις παλάτια. Η πρώτη εβδομάδα εφαρμογής της σύγχρονης εξ αποστάσεως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποτέλεσε ένα τεράστιο φιάσκο για το Υπουργείο Παιδείας. Οι πλατφόρμες έπεφταν η μία μετά την άλλη από την πρώτη κιόλας ώρα. Ο αυταρχισμός και η αντιεκπαιδευτική πολιτική συνοδεύεται από μια απίστευτη ανοργανωσιά που αποτελεί μια ακόμα απόδειξη της παντελούς αδιαφορίας για τη δημόσια εκπαίδευση. Η μόνη τους προτεραιότητα είναι η επικοινωνιακή πολιτική, να φαίνεται ότι όλα λειτουργούν άψογα, σε πείσμα της πραγματικής δραματικής κατάστασης.
Θα εργαστούμε στους χώρους των σχολείων και με τον εξοπλισμό των σχολείων
Χρειάζεται για μια ακόμα φορά να επαναλάβουμε τα αυτονόητα. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που δεν διαθέτουν εξοπλισμό. Υπάρχουν ζευγάρια εκπαιδευτικών με παιδιά που είναι μαθητές. Όλοι αυτοί καλούνται να χρησιμοποιήσουν τον ατομικό τους εξοπλισμό; Αλλά πέρα από αυτό. Κανένας και καμία μας δεν είναι υποχρεωμένος να διαθέσει στο Υπουργείο Παιδείας τον ατομικό του εξοπλισμό, που τον πλήρωσε από το υστέρημά του. Καλούμε όλες και όλους τους συναδέλφους να προσέλθουν στον εργασιακό τους χώρο, δηλαδή στα σχολεία μας και από εκεί να επικοινωνήσουμε με τους μαθητές μας. Η ανεπάρκεια του εξοπλισμού των σχολικών μονάδων είναι ευθύνη του Υπουργείου και όχι δική μας.
Απαιτούμε εδώ και τώρα να διατεθεί ο απαραίτητος εξοπλισμός στα σχολεία και όλους τους μαθητές
Να εξοπλιστούν άμεσα οι σχολικές μονάδες με όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό. Να δοθούν Η/Υ στους μαθητές. Ταυτόχρονα δεν μπορούν να προσμετρώνται απουσίες μαθητών/μαθητριών που αδυνατούν, για οποιοδήποτε λόγο, να συμμετάσχουν στην σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Να διασφαλιστούν άμεσα οι όροι για την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων
Τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν με εντελώς διαφορετικούς όρους λειτουργίας. Η άλλη επιλογή είναι να μείνουν κλειστά έως το Μάιο ή να ανοιγοκλείνουν με καταστροφικές συνέπειες για μια ολόκληρη γενιά μαθητών. Να υλοποιηθούν άμεσα τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος (15 μαθητές στο τμήμα, δωρεάν τεστ, κλπ.)
Αναδιάταξη και περικοπή της ύλης
Η απώλεια του γ΄ τριμήνου της περσινής σχολικής χρονιάς και η νέα αναστολή λειτουργίας των σχολείων δημιουργεί δεδομένα που δεν μπορεί να αγνοήσει κανείς. Διακυβεύεται το παρόν και το μέλλον μιας ολόκληρης μαθητικής γενιάς. Οι σχετικές οδηγίες του ΙΕΠ στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς αγνοούν εντελώς αυτά τα δεδομένα. Διεκδικούμε περικοπή και αναδιάταξη της ύλης ανά μάθημα, ανά τάξη και ανά βαθμίδα. Διορισμό επιπλέον εκπαιδευτικών, υποστήριξη και διεύρυνση της ενισχυτικής διδασκαλίας, ολιγομελή τμήματα.
Ωράριο
Το εργασιακό και διδακτικό ωράριο είναι σαφώς θεσμοθετημένο και δεν μπορεί να παραβιαστεί ούτε με τηλεοπτικές δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας, ούτε με αναρτήσεις στα facebook, ούτε με υπουργικές αποφάσεις. Υπάρχει όμως και κάτι σημαντικότερο: οι πλέον παραγωγικές ώρες για τα παιδιά είναι οι πρωινές ώρες. Οι μαθητές και οι μαθήτριες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αντιμετωπίζονται ως παιδιά β΄ κατηγορίας για να καλούνται να παρακολουθήσουν «τηλεμαθήματα» σε μεσημεριανές ώρες;
Σίτιση
Το πρόγραμμα των σχολικών γευμάτων πρέπει να συνεχιστεί. Οι ανάγκες των οικογενειών που λαμβάνουν αυτά τα γεύματα δεν είναι δυνατόν να μείνουν ακάλυπτες. Να εξασφαλιστεί η διανομή τους, τηρώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να συνεδριάσουν στα σχολεία τη Δευτέρα 16/11 και την Τρίτη 17/11.
Καλούμε τους συναδέλφους να συζητήσουν δημοκρατικά, να λάβουν σοβαρά υπόψη τους την απόφαση του Δ.Σ. του Συλλόγου μας, αλλά πάνω απ’ όλα να υπηρετήσουν την επιστημονική τους υπόσταση και τον παιδαγωγικό τους ρόλο και να μην υπηρετήσουν αντιπαιδαγωγικές πρακτικές. Να επιδείξουν το πνεύμα αλληλοβοήθειας, αλληλεγγύης, συνεργασίας, ανταλλαγής ιδεών και πρακτικών για τη στήριξη των μαθητών τους που επέδειξαν την περασμένη άνοιξη. Να αντισταθούν σθεναρά σε κάθε αντιπαιδαγωγική λογική και να οργανώσουν τη δουλειά τους επιλέγοντας τις μορφές και τους τρόπους που ο καθένας θεωρεί καταλληλότερους και πιο αποτελεσματικούς με βάση τις ιδιαιτερότητες και τις παιδαγωγικές ανάγκες κάθε τμήματος, αλλά και τις δυνατότητες των μαθητών, ώστε να διασφαλίσουν την καθολική συμμετοχή τους. Να κρατήσουν ζωντανή την σχέση του με τους μαθητές του και να διατηρήσουν την επαφή των παιδιών με ποιοτικές μορφωτικές, ψυχαγωγικές, πολιτιστικές, εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι
Οι στιγμές που περνάμε είναι κρίσιμες. Καλούμε τον καθένα και την καθεμιά από εσάς να συλλογιστεί και να αναλάβει τις ευθύνες του. Υπήρχε μια εποχή που νόμος ήταν ο βασιλιάς. Μπορούσε να αυθαιρετεί και να ανακοινώνει όποια απόφαση ήθελε. Το πέρασμα στη νεωτερικότητα σηματοδοτήθηκε ακριβώς από την αντιστροφή του παραπάνω σχήματος: βασιλιάς πλέον ήταν ο νόμος, που όπως κάποιος σημαντικός φιλόσοφος του 19ου αιώνα σημείωνε, συμπυκνώνει τον ταξικό συσχετισμό κάθε στιγμής. Σήμερα, η κυβέρνηση επιχειρεί να μας επιστρέψει στην προνεωτερική εποχή: η Υπουργός Παιδείας, ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης, ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας, με μια ανακοίνωσή τους ή με μια απόφασή τους μπορούν να καταστρατηγούν τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα, το θεσμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης, τα πάντα. Θα το ανεχτούμε;