ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ Π.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ ΣΤΗ Δ/ΝΣΗ Π.Ε. (16/9/2025)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Την Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε παράσταση διαμαρτυρίας των εκπροσώπων των Συλλόγων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: Πειραιά «Η Πρόοδος», Νίκαιας-Πειραιά, Κερατσινίου-Περάματος «Ν. Πλουμπίδης», Κορυδαλλού-Αγίας Βαρβάρας, A΄ Πειραιά «Ρ. Φεραίος», Αργοσαρωνικού και Σαλαμίνας στη Δ/νση Π.Ε. Πειραιά και συνάντηση με τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης.

Στη συνάντηση, οι εκπρόσωποι των Συλλόγων, πήραν το λόγο καταγγέλλοντας την πολιτική των περικοπών που σαρώνει τα εργασιακά και τα μορφωτικά δικαιώματα εκπαιδευτικών και μαθητών. Ειδικότερα:

  1. Εκπαιδευτικοί και γονείς υποδέχονται τη νέα σχολική χρονιά με το κόστος ζωής να έχει εκτιναχθεί στα ύψη. Οι κυβερνητικές πολιτικές που παράγουν την ακρίβεια, τον πληθωρισμό, τη στεγαστική κρίση και τα υπέρογκα ενοίκια εξανεμίζουν το λαϊκό εισόδημα και φτωχοποιούν τους εργαζόμενους. Πιο σαφές παράδειγμα οι συνάδελφοι/ισσες αναπληρωτές/τριες που προσλαμβάνονται αυτή την περίοδο. Όχι μόνο αντιμετωπίζονται από την κυβέρνηση ως εργαζόμενοι δεύτερης κατηγορίας στερούμενοι βασικών εργασιακών δικαιωμάτων (αναρρωτική άδεια, άδεια μητρότητας και ανατροφής κ.λπ.) αλλά βλέπουν τώρα και αυτό το αναιμικό επίδομα ανεργίας, που λαμβάνουν για τους μήνες που βρίσκονται απολυμένοι, να ευτελίζεται ακόμα περισσότερο, καθώς καταβάλλεται μέσω προπληρωμένων καρτών και το 50% του ποσού δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί παρά μόνο για αγορές καταναλωτικών αγαθών, σε καταστήματα που διαθέτουν POS. Επομένως, δεν μπορούν να πληρώσουν ανελαστικές δαπάνες, όπως ενοίκιο, κοινόχρηστα, δόσεις δανείου, για τα οποία δεν προβλέπεται εξόφληση με POS. Επιπλέον εκατοντάδες συνάδελφοι/ισσες δεν έχουν λάβει ακόμα τις κάρτες τους καθώς σημειώνονται σοβαρές καθυστερήσεις και λάθη στις διευθύνσεις αποστολής τους.
  • Εντείνεται η επίθεση της κυβέρνησης στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, τις συνδικαλιστικές ελευθερίες, τη δημοκρατία στο σχολείο και την παιδαγωγική ελευθερία των εκπαιδευτικών. Η περσινή χρονιά έκλεισε με εκατοντάδες απεργούς εκπαιδευτικούς να παραπέμπονται στα πειθαρχικά συμβούλια, ενώ η βιομηχανία των διώξεων δεν σταμάτησε ούτε το καλοκαίρι. Συνάδελφοί μας, όπως ο Κώστας Τουλγαρίδης στην Ανατ. Αττική, στοχοποιούνται και διώκονται για τη συνδικαλιστική τους δράση ή όπως η Εφη Λάζου στην Ζάκυνθο για το περιεχόμενο της θεατρικής παράστασης: «Η Άννα Φρανκ συνομιλεί με τα Παιδιά της Παλαιστίνης», που ανέβασε εκτός σχολείου. Ταυτόχρονα το νέο Πειθαρχικό πλαίσιο που νομοθέτησε η κυβέρνηση μέσα στο καλοκαίρι επαναφέρει εμπλουτισμένο και εκσυγχρονισμένο, χωρίς καμία εξαίρεση (από την απόλυση λόγω αγωνιστικής «αναξιοπρεπούς» στάσης έως τη δυσμενή μετάθεση), όλο το μεταπολεμικό αυταρχικό πλαίσιο για τους δημόσιους υπαλλήλους, όπου στοιχειώδη δικαιώματα τσαλαπατιούνται, ενώ ο αυταρχισμός κι η προσπάθεια να επικρατήσει ο φόβος και να διαλυθεί κάθε συλλογικότητα περισσεύει.
  • Τα σχολεία άνοιξαν με χιλιάδες κενά πανελλαδικά. Σε σύνολο σχεδόν 41.000 κενών και στις δυο βαθμίδες εκπαίδευσης (έτσι όπως τα υπολόγιζε το ΥΠΑΙΘΑ), το Υπουργείο προσέλαβε για την Α΄ φάση αναπληρωτών μόλις 25.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και ΕΕΠ/ΕΒΠ. Η σχολική χρονιά δηλαδή ξεκινά με τουλάχιστον 16.000 πραγματικά κενά! Η κατάσταση αυτή αντανακλάται στην Δ/νση Π.Ε. Πειραιά με πάνω από 170 κενά σε δασκάλους, νηπιαγωγούς και ειδικότητες στην Γενική αγωγή και με σχεδόν 570 κενά στην Παράλληλη στήριξη με αποτέλεσμα πολλά σχολεία να μην καλύπτουν ούτε το πρωινό υποχρεωτικό ωράριο και τα ολοήμερα να είναι κλειστά ή να υπολειτουργούν. Στην παράλληλη στήριξη το ΥΠΑΙΘΑ δεν εφαρμόζει ούτε τον δικό του νόμο. Δεν φτάνει που, για να περιορίσουν τις προσλήψεις, επέβαλαν νομοθετικά την τοποθέτηση ένος/μίας εκπαιδευτικού παράλληλης σε κάθε τμήμα ανεξάρτητα από τον αριθμό διαγνώσεων, στο τέλος της ημέρας δεν έστειλαν ούτε αυτές. Το αποτέλεσμα εξοργιστικό. Ένας/μία εκπαιδευτικός παράλληλης μπορεί να καλείται να καλύψει 2 και 3 τμήματα που μέσα έχουν συνολικά ακόμα και 7 παιδιά! Αυτό δεν είναι απλώς απαράδεκτο, είναι η πλήρης απαξίωση παιδιών και εκπαιδευτικών! Τα σωματεία επανέλαβαν την θέση του κλάδου για την πρόσληψη ενός εκπαιδευτικού για κάθε παιδί που έχει ανάγκη στήριξης και επιπλέον ζήτησαν να εξεταστούν σοβαρά και να ικανοποιηθούν κατά τις επόμενες φάσεις προσλήψεων τα αιτήματα των σχολείων για δεύτερο εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης σε τμήματα με πολλές και ιδιαίτερα σοβαρές διαγνώσεις. Την ίδια στιγμή, συμβαίνει και το εξής απαράδεκτο: οι διαδικασίες για τη μεταφορά με πούλμαν των μαθητών -κυρίως των ειδικών σχολείων- είναι στον αέρα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μαθητές που αδυνατούν ακόμα και να πάνε στο σχολείο τους!
  • Κοντά σε αυτά έρχεται να προστεθεί το πρόβλημα της σχολικής στέγης και των απαρχαιωμένων σχολικών υποδομών. Πολλά σχολικά κτίρια είναι παλαιωμένα και σε ορισμένες περιπτώσεις επικίνδυνα για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών. Στον Πειραιά το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο, καθώς για δυο και πλέον δεκαετίες δεν έχει κατασκευαστεί ούτε ένα νέο σχολικό διδακτήριο, με αποτέλεσμα πολλές σχολικές μονάδες να αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε σύγχρονα κτίρια και εγκαταστάσεις. Οι παλιές και φθαρμένες υποδομές, όπως τα κακοσυντηρημένα κτίρια, η έλλειψη επαρκούς θέρμανσης και ψύξης δυσχεραίνουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Ταυτόχρονα ενώ εκπνέει η προβλεπόμενη εξαετία για την αντικατάσταση των λυόμενων προκατασκευασμένων αιθουσών που στεγάζουν νηπιαγωγεία δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα ένα συγκροτημένο πρόγραμμα αντικατάστασής τους. Αντίθετα βλέπουμε η κυβέρνηση να πανηγυρίζει για το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», ένα πρόγραμμα που περιορίζεται σε επιφανειακές επεμβάσεις καλλωπισμού, δεν αντιμετωπίζει τα δομικά προβλήματα που σχετίζονται με τη συνολική υποδομή και ασφάλεια και αφορά ελάχιστα σχολεία (434 από τα 24.000 διδακτήρια της χώρας).
  • Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό ζήτημα είναι η κατάσταση που δημιουργήθηκε φέτος, με ευθύνη του ΥΠΑΙΘΑ, σε όλο το φάσμα των υπηρεσιακών μεταβολών, εξαιτίας της ανακοίνωσης των νέων οργανικών θέσεων μετά την ολοκλήρωση των μεταθέσεων και των αποσπάσεων, γεγονός που δημιούργησε μεγάλη αναστάτωση, οδήγησε σε ένα κύκλο συμπληρωματικών τοποθετήσεων και άφησε σε πολλούς συναδέλφους το αίσθημα της αδικίας. Σε ό,τι αφορά την Δ/νση Π.Ε. Πειραιά θεωρούμε ότι η δημοσίευση των μορίων με βάση τα οποία έγιναν οι τελευταίες τοποθετήσεις (υπεράριθμοι, νεοδιόριστοι, αποσπασμένοι) είναι αναγκαία συνθήκη για να αρθούν υπόνοιες για αδιαφανείς διαδικασίες που πιθανόν ακολουθήθηκαν.

Όλα τα παραπάνω συγκροτούν ένα πλαίσιο υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης που δεν είναι καθόλου αθώο και δεν έχει τις ρίζες του στην έλλειψη πόρων όπως διατείνεται η κυβέρνηση. Πόροι υπάρχουν αλλά είναι πολιτική επιλογή να κατευθύνονται στην πολεμική οικονομία και τους εξοπλισμούς, τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και την παρασιτική οικονομία των κομματαρχών που συντηρούν την κομματική πελατεία της κυβέρνησης. Η υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου είναι το εργαλείο για την ιδιωτικοποίησή του, σπρώχνει γονείς και μαθητές προς τα ιδιωτικά σχολεία για να πιάσουν τόπο και οι τεράστιες επενδύσεις ξένων και ντόπιων κεφαλαίων στην ιδιωτική εκπαίδευση για να γίνει πράξη η διακηρυγμένη αύξηση του μαθητικού πληθυσμού που φοιτά στην ιδιωτική εκπαίδευση από το 7% που είναι σήμερα στο 20% του μαθητικού πληθυσμού.

ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

  1. Για το ζήτημα της παράλληλης στήριξης η Δ/ντρια Εκπαίδευσης δήλωσε ότι προωθήθηκε στο υπουργείο και ζητήθηκε να καλυφθεί το σύνολο των εγκεκριμένων θέσεων. Απέδωσε τις ελλείψεις στην πολιτική του υπουργείου κι εναπέθεσε τις ελπίδες της στη β’ φάση προσλήψεων την οποία τοποθέτησε στις αρχές του Οκτωβρίου. Ταυτόχρονα όμως συμπλήρωσε ότι δεν έχει καμιά πληροφορία για τον αριθμό και το μείγμα των προσλήψεων που σχεδιάζει να κάνει το υπουργείο. Σε σχετική ερώτηση ανέφερε ότι οι προσλήψεις αναπληρωτών για την γενική αγωγή, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, στο σύνολό τους προήλθαν από τον τακτικό προϋπολογισμό γεγονός που βάσιμα μας οδηγεί να συμπεράνουμε την εξάντληση των διαθέσιμων κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Σε ό,τι αφορά τον τρόπο τοποθέτησης των εκπαιδευτικών που διατέθηκαν στην Δ/νση ανέφερε ότι ακολουθήθηκε η λογική της απόδοσης τουλάχιστον μιας παράλληλης σε κάθε σχολείο και σε δεύτερο χρόνο η αναλογική κατανομή των υπολοίπων ενώ στα νηπιαγωγεία η τοποθέτηση εκπαιδευτικών στα τμήματα ένταξης καλύπτει σ’ ένα βαθμό την έλλειψη παράλληλης στήριξης. Εξέφρασε την κατανόησή της στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι σύλλογοι διδασκόντων εξαιτίας των μειωμένων προσλήψεων και δήλωσε ότι αρχή της Δ/νσης είναι η αντιστοίχιση ενός εκπαιδευτικού προς έναν μαθητή. Δήλωσε επίσης ότι τα αιτήματα των σχολείων για δεύτερο εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης σε τμήματα με πολλές και ιδιαίτερα σοβαρές διαγνώσεις θα δοθούν ως κενά και θα καλυφθούν εφόσον προσληφθούν οι αναγκαίοι εκπαιδευτικοί.
  2. Αναφορικά με τα κενά σε διδακτικό προσωπικό μας ανακοινώθηκαν και δημοσιεύουμε  τον παρακάτω πίνακα:
ΓΕΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Δάσκαλοι22ΠΕ 70 ΕΑΕ34
Νηπιαγωγοί79ΠΕ 60 ΕΑΕ44
Αγγλικών6  
Γυμναστές28  
Πληροφορική1  
Θεατρικών6  
Εικαστικών22  
Μουσικής11  
ΣΥΝΟΛΟ175ΣΥΝΟΛΟ78
  • Σε ό,τι αφορά τις τοποθετήσεις των αναπληρωτών δήλωσε ότι θα δοθεί σε όσους προσλήφθηκαν κατά την Α’ φάση η δυνατότητα να προβούν σε βελτίωση θέσης. Επίσης όσοι αιτήθηκαν απόσπαση εντός ΠΥΣΠΕ που δεν ικανοποιήθηκε έχουν την δυνατότητα να υποβάλουν νέο αίτημα εφόσον υπάρχουν λειτουργικά κενά. Επίσης για τις περιπτώσεις πληθωρικών τμημάτων πρώτης τάξης που δημιουργήθηκαν μετά από εκπρόθεσμες εγγραφές και μετεγγραφές δήλωσε ότι η Δ/νση είναι ανοιχτή να εισηγηθεί την πιθανή κατάτμησή τους εφόσον διατυπωθούν ανάλογα αιτήματα.
  • Αναφορικά με το νέο πειθαρχικό πλαίσιο ανέφερε ότι προς το παρόν δεν υπάρχουν οδηγίες και κατευθύνσεις  από το ΥΠΑΙΘΑ για την εφαρμογή του στην πράξη.  Για δε  τις πειθαρχικές παραπομπές συναδέλφων που απεργούν και απέχουν από την ατομική αξιολόγηση δηλώθηκε ότι αυτή την περίοδο δεν κινείται καμιά νέα διαδικασία προς αυτή την κατεύθυνση. Ταυτόχρονα επισημάνθηκε ότι κυρίαρχο και αποφασιστικό όργανο για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας είναι ο σύλλογος διδασκόντων.

Από την πλευρά μας, καλούμε τους συναδέλφους/συναδέλφισσες να ενημερώνουν τα σωματεία μας για κάθε πραγματικό κενό. Να μη δέχονται μετακινήσεις, κάλυψη ωρών παράλληλης και να απαιτούν άμεσα προσλήψεις όλων των ειδικοτήτων σε όλα τα σχολεία. Τους αναπληρωτές να αιτούνται βελτίωση θέσης. Τους συλλόγους διδασκόντων να μην απεμπολούν στην παράλληλη στήριξη την αρχή ένας εκπαιδευτικός  προς έναν μαθητή και να εξηγούν στους γονείς ότι απόλυτη ευθύνη για τα κενά και την καταπάτηση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών έχει η κυβερνητική πολιτική των περικοπών. Ο κόσμος της εκπαίδευσης, γονείς και εκπαιδευτικοί, είναι υποχρεωμένοι να συγκροτήσουν ένα ευρύ μέτωπο αγώνα για να διεκδικήσουν ό,τι τους ανήκει. Να οργανώσουν  της κινητοποιήσεις τους και τον αγώνα για δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά! Η πανεργατική – πανδημοσιοϋπαλληλική απεργία στις 1 Οκτωβρίου είναι ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση και καλούμε τα μέλη μας να κλείσουν τα σχολεία και να πάρουν μαζικά μέρος στην απεργιακή συγκέντρωση. 

Το δελτίο τύπου υπογράφουν οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Π.Ε.:

Πειραιά «Η Πρόοδος», Νίκαιας-Πειραιά, Κερατσινίου-Περάματος «Ν. Πλουμπίδης», Κορυδαλλού-Αγίας Βαρβάρας, A΄ Πειραιά «Ρ. Φεραίος», Αργοσαρωνικού και Σαλαμίνας.