ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΚΤΙΚΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ

ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ «Η ΠΡΟΟΔΟΣ»

(29 Νοεμβρίου 2017)

Τα αντιλαϊκά μέτρα των μνημονίων και ο λογαριασμός των 3,6 δις που προβλέπει η συμφωνία κυβέρνησης – ΕΕ – ΔΝΤ, η επιταγή των θεσμών να πληρώσει ο λαός 14,8 δις ευρώ το 2017 για τόκους και χρεολύσια συνεχίζουν το έργο των μνημονιακών αντιλαϊκών αντιεκπαιδευτικών πολιτικών όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων χρόνων, αφήνοντας ακόμα πιο βαθιές χαρακιές στο ήδη πληγωμένο σώμα των εργαζόμενων και των ανέργων. Την ίδια στιγμή, είναι τουλάχιστον εξοργιστική η στάση της μνημονιακής αντιπολίτευσης και ολόκληρου του πολιτικού κατεστημένου να μοιράζουν ξανά ψεύτικες υποσχέσεις για «έξοδο από τα μνημόνια» ενώ είναι εκείνοι που βύθισαν τη χώρα στη μνημονιακή κόλαση όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να αποδεχτεί αυτή την κατάσταση. Οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι, η νεολαία, πρέπει άμεσα να οργανώσουν την αντίστασή τους. Η ελπίδα για την ανατροπή του μνημονιακού καθεστώτος βρίσκεται στην αφύπνιση του λαϊκού κινήματος, στην άνθιση των λαϊκών αγώνων, στη συγκρότηση ενός ευρύτατου κοινωνικού πολιτικού μετώπου.

Σε αυτή την κατεύθυνση της μετωπικής αγωνιστικής δράσης και επιχειρώντας να συμβάλλουμε στον αγωνιστικό προσανατολισμό του εκπαιδευτικού κινήματος, θεωρούμε ότι απαιτείται η άμεση ανάταξη της δημόσιας εκπαίδευσης αλλά και ο σχεδιασμός ενός ριζικά διαφορετικού προσανατολισμού της. Ένα τέτοιο πλαίσιο, έρχεται εκ των πραγμάτων σε αντιπαράθεση με το αντιεκπαιδευτικό μνημονιακό πλαίσιο. Επιβεβαιώνουμε με τη σημερινή μας απόφαση τη διεκδίκηση των αιτημάτων των τελευταίων Γ.Σ. και των αποφάσεων για το σχολείο. 

 

[1]

 

ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΜΑΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ

ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΒΙΩΝΟΥΜΕ – ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΟΡΑΜΑΤΙΖΟΜΑΣΤΕ.

 

Διεκδικούμε ενιαίο παιδαγωγικό/μορφωτικό σχέδιο για ένα σχολείο ζωντανό και δημιουργικό, σχολείο της μορφωτικής ισότητας και της κριτικής σκέψης.  Αγωνιζόμαστε για ενιαίο δημόσιο δωρεάν δεκατετράχρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό με δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση και ενιαίο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό δωδεκάχρονο σχολείο, για το σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών. Με στόχο τη βαθιά και ολοκληρωμένη γνώση, την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης κόντρα στις δεξιότητες και τον κατακερματισμό της γνώσης. Με δυνατότητα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης, συνεργατικής διδασκαλίας και συνδιδασκαλίας, με αντισταθμιστική εκπαίδευση (ενισχυτική διδασκαλία, Τάξεις υποδοχής, Τμήματα Ένταξης, παράλληλη στήριξη). Με τη λειτουργία δημιουργικών δραστηριοτήτων (χορωδία, αθλητική, εικαστική, θεατρική ομάδα, εργαστήριο πληροφορικής κ.ά.) ώστε να καλύπτονται ολόπλευρα οι ανάγκες των μαθητών.

 

Σ’ αυτό το σχολείο, έχουν θέση και οι δάσκαλοι και όλες οι υπάρχουσες σήμερα ειδικότητες, ενταγμένοι σε ένα ενιαίο μορφωτικό σχέδιο που θα υπηρετεί το παιδί και την αγωγή του. Με σταθερή και μόνιμη εργασία και σταθερή παιδαγωγική σχέση στο σχολείο τους και όχι εργασιακά εξαθλιωμένοι και περιπλανώμενοι. Σε αυτά τα πλαίσια προτείνουμε την ένταξη όλων των αντικειμένων σε ένα ενιαίο μορφωτικό σχέδιο, την ενιαία διδασκαλία τους. Με την αυτοτελή διδασκαλία, την εργαστηριακή διδασκαλία τους αλλά και τη συνδιδασκαλία τους από το/τη δάσκαλο/α και τον/την εκπαιδευτικό της ειδικότητας και το συνυπολογισμό της ώρας και για τους δύο. Με τη λειτουργία δημιουργικών δραστηριοτήτων (χορωδία, αθλητική, εικαστική, θεατρική ομάδα, εργαστήριο πληροφορικής κ.ά.) ώστε να καλύπτονται ολόπλευρα οι ανάγκες των μαθητών. Πρόταση που απαντά ολοκληρωμένα στις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών και ταυτόχρονα καλύπτει εργασιακά τους εκπαιδευτικούς. Σε αυτό το σχολείο, σε κάθε τμήμα αντιστοιχεί ένας/μία υπεύθυνος δάσκαλος/α και σε κάθε τμήμα του ολοήμερου επίσης το ίδιο.  Σε αυτό το σχολείο εξασφαλίζονται χιλιάδες επιπλέον οργανικές θέσεις για κάθε υπάρχουσα ειδικότητα. Σε αυτή την περίπτωση, οι μαζικοί διορισμοί είναι προϋπόθεση και όλοι οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σήμερα στο σχολείο, όλων των κλάδων/ειδικοτήτων, μόνιμοι και αναπληρωτές είναι απαραίτητοι, όπως επίσης και αρκετές χιλιάδες αδιορίστων ακόμα. Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε την απαίτηση για ενισχυτική διδασκαλία, τμήματα υποδοχής κλπ. τότε οι ανάγκες για εκπαιδευτικό προσωπικό είναι ακόμα μεγαλύτερες. Αυτή η θέση έρχεται σε κάθετη αντίθεση με το μνημονιακό σχολείο σε όλες τις μορφές του.

 

[2]

ΤΟ Π.Δ. 79  ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗ ΘΕΣΜΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΩΝ ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ. ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΑΜΕΣΑ.

Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά με φόντο το νέο Π.Δ. 79  για  τη λειτουργία των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που εκδόθηκε μέσα στην καρδιά του φετινού καλοκαιριού αιφνιδιαστικά και χωρίς την συναίνεση και συμβολή της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Παρά την κριτική που επί μία σχεδόν 20ετία δέχονταν τα προηγούμενα Π.Δ. 200 και 201 και το αίτημα για αλλαγή τους στην κατεύθυνση της εύρυθμης και κυρίως δημοκρατικής οργάνωσης και λειτουργίας των σχολικών μονάδων, το νέο Π.Δ. κυρίως ενδιαφέρεται να ισχυροποιήσει νομικά τον μηχανισμό περικοπών που εγκαθιδρύθηκε με τις υπουργικές αποφάσεις Φίλη για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο. Παράλληλα διατηρεί σχεδόν αλώβητο το θεσμικό πλαίσιο του ιδεολογικού φρονηματισμού, παρά το μισό θετικό βήμα της αποσύνδεσης της επιλογής σημαιοφόρων από τις βαθμολογικές επιδόσεις, διατηρώντας ουσιαστικά τον αναχρονιστικό θεσμό των μαθητικών παρελάσεων. Την ίδια στιγμή καταργεί για τα νήπια-προνήπια την αργία των Τριών Ιεραρχών και τη μετατρέπει σε ημέρα εορταστικών εκδηλώσεων, ενώ προβλέπει και κοινή προσευχή των νηπίων-προνηπίων και του διδακτικού προσωπικού.

Το νέο ΠΔ 79 ενσωματώνει στο σύνολό τους τις υπουργικές αποφάσεις Φίλη για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό, εμπεδώνοντας τη λειτουργία ενός σχολείου χωρίς καμιά παιδαγωγική ή εκπαιδευτική θεμελίωση με μόνη έγνοια τις περικοπές εκπαιδευτικού προσωπικού. Ενσωματώνει δηλαδή ολόκληρο το θεσμικό πλαίσιο που συνιστά μηχανισμό εξοικονόμησης και δημοσιονομικής προσαρμογής του δημόσιου σχολείου στη μνημονιακή πολιτική. Ταυτόχρονα το σχολείο συνεχίζει να οργανώνεται σε αντιπαιδαγωγική κατεύθυνση καθώς κατακερματίζεται και εντατικοποιείται η εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ  αλλοτριώνεται και η παιδαγωγική σχέση.  

Συγκροτείται νέος μηχανισμός περικοπών – οι τριμελείς επιτροπές σε επίπεδο Διεύθυνσης για τη διενέργεια των εγγραφών. Υλοποιώντας την κατεύθυνση του ΟΟΣΑ για αύξηση της αναλογίας μαθητών ανά τμήμα, το νέο ΠΔ προβλέπει ότι εάν ο αριθμός των μαθητών υπερβαίνει τους 25 σε ένα τμήμα, η τριμελής επιτροπή που συγκροτείται σε κάθε διεύθυνση έχει τη δυνατότητα να κατανείμει τους μαθητές που πλεονάζουν σε όμορα σχολεία αντί να δημιουργηθεί δεύτερο τμήμα στο σχολείο. Με τον τρόπο αυτό:

  • ο αριθμός των 25 μαθητών ανά τμήμα μετατρέπεται από ανώτατο σε υποχρεωτικό όριο.

  • δέχεται πλήγμα το σχολείο της γειτονιάς και σε ένα βαθμό ανοίγει ο δρόμος για την κατάργηση των σχολικών ορίων και την καθιέρωση του «γονεϊκού δικαιώματος στην επιλογή σχολείου.

 

Επίσης, στο ΠΔ ενσωματώνεται η διάταξη του ΠΔ 201 για κατάργηση τμημάτων στα συστεγαζόμενα σχολεία όταν το σύνολο των μαθητών μιας τάξης μειώνεται και τις διατάξεις της εγκυκλίου που καθόριζαν τον ασφυκτικό ηλεκτρονικό έλεγχο λειτουργίας του ολοήμερου σε μηνιαία βάση ώστε να διαγράφονται από το ολοήμερο οι μαθητές που ξεπερνούν τις 15 απουσίες και να περικόπτονται τμήματα όπου παρουσιάζεται μειωμένη συμμετοχή.

Αφαιρεί αρμοδιότητες από το Σύλλογο Διδασκόντων. «Η σύνταξη του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος συνιστά ευθύνη του Διευθυντή…» ορίζεται στο άρθρο 11 παρ.5 του Π.Δ. 79. Η απαράδεκτη επιδίωξη να αφαιρεθεί από το Σύλλογο Διδασκόντων το στοιχειώδες δημοκρατικό δικαίωμα της συλλογικής διαμόρφωσης του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος είναι ενδεικτική της αντίληψης δοκητισμού και μονοπρόσωπων αποφάσεων.

Η Γ.Σ. του Συλλόγου μας ζητά την άμεση απόσυρση του Π.Δ. 79 γιατί παρά την αποσπασματική ύπαρξή σ΄ αυτό διεκδικήσεων του κλάδου (προσμέτρηση της ώρας της σίτισης στο διδακτικό ωράριο), δεν αναιρείται ο συνολικός αντιεκπαιδευτικός προσανατολισμός του. Ταυτόχρονα όμως επειδή αντιλαμβάνεται ότι η αλλαγή του τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας του σχολείου προς μια δημοκρατική κατεύθυνση απαιτεί συγκροτημένο λόγο και προτάσεις από το εκπαιδευτικό κίνημα καταθέτει τα παρακάτω αιτήματα- προτάσεις:

  • Καθιέρωση εργαστηριακών μαθημάτων (π.χ. φυσική, εικαστικά, θέατρο) και την ταυτόχρονη παρουσία δύο εκπαιδευτικών στην τάξη, την επαναφορά του εκπαιδευτικού υπεύθυνου ολοήμερου, τη  θέσπιση νέων οργανικών θέσεων για την παράλληλη στήριξη κατά αντιστοιχία με το μέσο όρο των τελευταίων χρόνων και τη δημιουργία δομών έγκαιρης διάγνωσης και αντιμετώπισης του κινδύνου σχολικής αποτυχίας και δημιουργία οργανικών θέσεων σε αυτές.

  • Κατάργηση της ποσοτικής βαθμολογίας (αριθμητικής ή αλφαβητικής) και την αντικατάσταση της με μια διαδικασία περιγραφικής ενημέρωσης των γονιών για την πρόοδο και την παρουσία του παιδιών στο σχολείο. Η διαδικασία αυτή απαλλαγμένη από εξωτερικούς προσδιορισμούς (ο ρόλος του υπουργείου πρέπει να περιοριστεί στον καθορισμό ενός ανοιχτού πλαισίου που μπορεί για παράδειγμα να περιλαμβάνει πλευρές της στοχοθεσίας συγκεκριμένων μαθημάτων), δεν θα επεμβαίνει στο εσωτερικό της θεσμισμένης παιδαγωγικής σχέσης και δεν θα αποκτά τυπικό χαρακτήρα που θα προδιαγράφει και καθορίζει την πορεία των μαθητών στην διάρκεια της σχολικής ζωής τους.

  • Μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα στο 1:20 και 1:15 για το Νηπιαγωγείο και την Α’ και Β’ Δημοτικού.

  • Θεσμοθέτηση της 2χρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής και Εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά. Δυο νηπιαγωγοί για κάθε ολοήμερο νηπιαγωγείο.

  • Ο Σύλλογος Διδασκόντων ως ανώτερο και κυρίαρχο όργανο, πρέπει να έχει αναβαθμισμένο διοικητικό και παιδαγωγικό ρόλο και θεσμοθετημένη πρωταγωνιστική θέση στη διαδικασία προγραμματισμού-σχεδιασμού, του εκπαιδευτικού έργου και των εκδηλώσεων του σχολείου. Με συχνές, τακτικές συνεδριάσεις όπου συλλογικά οργανώνεται ο προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου και αντιμετωπίζονται όλα τα παιδαγωγικά ζητήματα. Με διευθυντή/συντονιστή, αιρετό και ανακλητό συνάδελφο που θα έχει διδακτικά καθήκοντα και τις ίδιες μισθολογικές απολαβές με όλους τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς και ανώτατο όριο θητείας

 

[3]

ΔΙΧΡΟΝΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΝΗΠΙΑ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ Α.Τ.Ε.Ι. ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΩΝ ΜΕ ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ

Πολλά χρόνια τώρα, το εκπαιδευτικό κίνημα θέτει ως αίτημα την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής, της φοίτησης όλων των νηπίων και προνηπίων στο Δημόσιο Νηπιαγωγείο. Το 2006, κάτω από την πίεση της μεγάλης απεργίας μας, θεσμοθετήθηκε με το ν. 3518/2006, η υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων για ένα έτος στο νηπιαγωγείο. Το αίτημα για δίχρονη δωρεάν και δημόσια υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση έμεινε σε εκκρεμότητα και χιλιάδες προνήπια βρέθηκαν έξω από το φυσικό τους  χώρο, το Νηπιαγωγείο.

Για μια ακόμα σχολική χρονιά η κατάσταση στην Προσχολική Αγωγή είναι μακριά από τις ανάγκες νηπίων και προνηπίων, με τις/τους νηπιαγωγούς να εργάζονται σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Η Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, που είναι απαίτηση και αναγκαιότητα, με την κυβέρνηση να την τάζει κατά το δοκούν, παραπέμπεται στο απώτερο μέλλον κι έτσι χιλιάδες προνήπια είναι και φέτος έξω από τα δημόσια Νηπιαγωγεία.

Στις 3 Μαΐου 2917 ο Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την πρόθεσή του για τη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης στο Νηπιαγωγείο. Εξαγγελία που επανέλαβε και ο πρωθυπουργός στις 9 Μαΐου. Μια εξαγγελία που δεν συνοδεύτηκε, όπως θα έπρεπε, με δέσμευση για διορισμούς εκπαιδευτικών και για δημιουργία νέων νηπιαγωγείων, ούτε με δέσμευση για άμεση νομοθέτηση και εφαρμογή από τη φετινή σχολική χρονιά.

Δεν μπορούμε βέβαια να μη στηλιτεύσουμε ότι, πριν ακόμα  προλάβουν να δουν τη δημοσιότητα οι υπουργικές εξαγγελίες, σειρά κειμένων και αποφάσεων φορέων εμφανίστηκαν ενάντια στη θεσμοθέτησή της και ενάντια στη σύνδεσή της με μοναδικό φορέα το Νηπιαγωγείο.   Ένας ολόκληρος στρατός ιδιοτελών- συντεχνιακών συμφερόντων εμφανίστηκε να «υπερασπίζει» το δικαίωμα των γονιών για «ελεύθερη πρόσβαση» σε οποιαδήποτε δομή αναφέρεται στην προσχολική αγωγή.

Ιδιοκτήτες παιδικών σταθμών που θα αναγκαστούν να προσλάβουν νηπιαγωγούς με συμβάσεις, μισθούς και καθορισμένο έργο όπως αυτά προβλέπονται από το Υπουργείο Παιδείας.  Δήμαρχοι που, ενώ κλείνουν νηπιαγωγεία στην περιοχή τους, δείχνουν να νοιάζονται για τους εργαζόμενους που χάνουν δήθεν τη δουλειά τους στους παιδικούς σταθμούς, χωρίς να μπορούν να εξηγήσουν μάλιστα πως θα συμβεί αυτό από τη στιγμή που απελευθερώνονται θέσεις για μικρότερα παιδιά (έως την ηλικία των 4 ετών), τα οποία αυτή τη στιγμή στερούνται τη δυνατότητα φοίτησης στους παιδικούς σταθμούς. Είναι προφανές ότι αυτό που τους ενδιαφέρει κρύβεται κάτω από το επιχειρησιακό πρόγραμμα κατά της παιδικής φτώχειας και τα χρήματα ΕΣΠΑ που εισρέουν στα ταμεία τους. 

Μέχρι σήμερα ο Υπουργός Παιδείας επιδίδεται σε μια σειρά από αντικρουόμενες δηλώσεις- εξαγγελίες που περισσότερο συσκοτίζουν τα πράγματα παρά διασαφηνίζουν τις προθέσεις της κυβέρνησης. Καλούμε την κυβέρνηση να εγκαταλείψει τους επικοινωνιακούς ακροβατισμούς και να θεσμοθετήσει άμεσα τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση με μοναδική δομή το νηπιαγωγείο (για τις ηλικίες 4-6 ετών), με εξασφάλιση όλων των προϋποθέσεων για την ομαλή λειτουργία τους (υλικοτεχνικής υποδομής και αντίστοιχων συνθηκών σίτισης με το απαραίτητο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό).

Ταυτόχρονα η επιδιωκόμενη συγχώνευση των τμημάτων Α.Τ.Ε.Ι βρεφονηπιοκόμων με τα Πανεπιστημιακά Τμήματα των Νηπιαγωγών αποτελεί επικίνδυνη προοπτική για το μέλλον του σχολείου και του δημόσιου χαρακτήρα του. Οι προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας αλλά και Πανεπιστημίων  για ενοποιήσεις σχολών και δομών με διακριτό ρόλο θα διαλύσουν τους βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία. Το Νηπιαγωγείο αποτελεί  δομή της δημόσιας εκπαίδευσης και με την ενοποίηση των  κλάδων θα ανοίξει η πόρτα στην ιδιωτικοποίηση μέρους  της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (παιδιών ηλικίας 4-6 ετών) με το σύστημα των voucher, όπου οι γονείς θα «επιλέγουν» δομές ή θα τους «επιλέγουν» οι δομές. Αυτό θα είναι ένα τεράστιο πλήγμα για την παροχή σε όλα τα παιδιά του  δημόσιου και δωρεάν αγαθού της παιδείας.

Αποτελεί αρνητική εξέλιξη όμως και για τους αποφοίτους των συγκεκριμένων τμημάτων αφού η ενοποίηση δύο διακριτών επιστημονικών χώρων θα αποτελέσει το έναυσμα για την περαιτέρω απορρύθμιση και την αποδιοργάνωση των επαγγελματικών προσόντων και κατ’ επέκταση των επαγγελματικών δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτούς. Μια τέτοια στρατηγική επιλογή, αλλάζει δομικά το τοπίο των εργασιακών προοπτικών και σχέσεων των αποφοίτων, αλλά και των επιστημονικών πεδίων στα οποία δραστηριοποιούνται τα Τμήματά τους. Ναρκοθετεί ταυτόχρονα και τα εργασιακά και επαγγελματικά δικαιώματα των νηπιαγωγών που εργάζονται στο δημόσιο νηπιαγωγείο. Πολύ περισσότερο, βλάπτει αυτούς που πρέπει να υπηρετεί, δηλαδή, τα παιδιά της νηπιακής ηλικίας (4-6 ετών).

Αδιαπραγμάτευτο αίτημα των τελευταίων 33 ετών για εκπαιδευτικούς και γονείς  αλλά και υποχρέωση της πολιτείας  αποτελεί  η  Δίχρονη  Δημόσια και Δωρεάν Υποχρεωτική Προσχολική  Αγωγή και Εκπαίδευση στα παιδιά 4-6 ετών (Νηπιαγωγείο) ενταγμένη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση χωρίς κληρώσεις και αποκλεισμούς γιατί εξασφαλίζει στο παιδί συνέχεια ως προς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το χώρο και τα πρόσωπα και μπορεί να λειτουργήσει αντισταθμιστικά για τα παιδιά των λαϊκών κοινωνικών τάξεων αμβλύνοντας τις εκπαιδευτικές ανισότητες.

Η Γ.Σ. του συλλόγου επισημαίνει ότι:

  • Ο ρόλος των νηπιαγωγών και βρεφονηπιοκόμων, όπως και των νηπιαγωγείων και των βρεφονηπιακών/παιδικών σταθμών είναι διαφορετικός και επιτελεί διαφορετικές και διακριτές μεταξύ τους λειτουργίες.

  • Οι προσπάθειες αμφισβήτησης των εργασιακών δικαιωμάτων και η δημιουργία συντεχνιακού χαρακτήρα αντιπαραθέσεων μεταξύ των εργαζόμενων αποτελούν πάγια τακτική όλων των μνημονιακών κυβερνήσεων στην προσπάθεια τους για ρευστοποίηση και συρρίκνωση των δομών Κοινωνικής Πρόνοιας (βρεφονηπιακοί/παιδικοί σταθμοί) αλλά και των δομών της Δημόσιας Εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία). Οι εργαζόμενοι σε αυτές τις δομές κανένα συμφέρον δεν έχουν να εμπλακούν σε αυτού του είδους την αντιπαράθεση. Όσοι το πράττουν – προτάσσοντας κοντόφθαλμες συντεχνιακές διεκδικήσεις-  φαλκιδεύουν  τόσο επαγγελματικά και εργασιακά τους δικαιώματα όσο και τις ανάγκες και μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών.   

  • Η ιδιωτικοποίηση κομματιών της εκπαίδευσης παιδιών  (4-5 ετών) με το σύστημα των voucher, αποτελεί χτύπημα προς το Δημόσιο αγαθό της παιδείας. Την περσινή σχολική χρονιά, στα δημόσια νηπιαγωγεία φοιτούσαν 48.450 παιδιά ηλικίας 4-5 χρόνων. Στους Παιδικούς Σταθμούς έκαναν εγγραφή με voucher 18.424 παιδιά ηλικίας 4- 5 χρόνων. Επομένως, τα μισά προνήπια στερήθηκαν την απαραίτητη πρόσβαση στο νηπιαγωγείο, ενώ περίπου 30.000 παιδιά ηλικίας 0-3 έμειναν εκτός δομών οδηγώντας πολλές λαϊκές οικογένειες σε απόγνωση.

  • Η υποχρηματοδότηση, οι ακατάλληλες κτιριακές υποδομές, οι ελλείψεις σε δομές Ειδικής Αγωγής δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο τη λειτουργία του Νηπιαγωγείου, αφήνουν αβοήθητα τα νήπια και τα προνήπια με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ η πρώιμη παρέμβαση είναι σχεδόν ανύπαρκτη.

  • Ο λεγόμενος Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου αποδείχτηκε ότι είναι ένα Νηπιαγωγείο που ούτε ενιαίο είναι (αφού είναι τριζωνικό - πρωινή ζώνη, υποχρεωτικό ωράριο, προαιρετικό ολοήμερο - που λειτουργεί με όσες ζώνες του επιτρέπεται κάθε φορά), ούτε ολοήμερο είναι (αφού βάζει όρους και προϋποθέσεις για τις εγγραφές και τη λειτουργία του ολοήμερου τμήματός του). Η νομιμοποίηση και μονιμοποίηση των αλλαγών στη δομή και το περιεχόμενο του Νηπιαγωγείου, που επιχειρείται και με το Π.Δ. 79/2017, οδηγεί το Δημόσιο Νηπιαγωγείο σε παραπέρα υποβάθμιση.

 

διεκδικούμε:

  • Ενιαία δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο).

  • Να μην συγχωνευτούν των τμημάτων Α.Τ.Ε.Ι. βρεφονηπιοκόμων με τα Πανεπιστημιακά Τμήματα των Νηπιαγωγών

  • Την απόσυρση του Π.Δ. 79 και των Υπουργικών Αποφάσεων για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο.

  • Να εγγραφούν όλα τα παιδιά, νήπια και προνήπια, 4-6 ετών, στα δημόσια Νηπιαγωγεία.

  • Να εξασφαλιστεί η λειτουργία όλων των Νηπιαγωγείων, χωρίς να χαθεί κανένα τμήμα. Καμία υποχρεωτική μετακίνηση παιδιών. Βασική μας θέση τα 15 νήπια ανά τμήμα.

  • Την άμεση λειτουργία όλων των αναγκαίων Τμημάτων Ένταξης και Τμημάτων Υποδοχής και την ικανοποίηση όλων των αιτήσεων για Παράλληλη Στήριξη με μία/έναν νηπιαγωγό ανά παιδί.

  • Αντισταθμιστικό ολοήμερο νηπιαγωγείο με συνεχές και ενιαίο πρόγραμμα χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις. Εγγραφή στα ολοήμερα τμήματα όλων των παιδιών που οι γονείς τους το επιθυμούν.

  • Άμεση χρηματοδότηση των Νηπιαγωγείων από τις Σχολικές Επιτροπές για όλα τα αναλώσιμα. Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των γονιών.

[4]

 

ΜΑΖΙΚΟΙ ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΑΜΕΣΑ!

ΠΛΗΡΗ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ, ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ.

 

Για μια ακόμη χρονιά χιλιάδες αναπληρωτές προσλήφθηκαν για να καλύψουν μόνιμες και διαρκείς ανάγκες των σχολείων. Ο μηδενισμός των διορισμών στα χρόνια των μνημονίων, πολιτική που συνεχίζεται και από αυτή την κυβέρνηση, οδηγεί στην ανάγκη για χιλιάδες προσλήψεις αναπληρωτών.

Ο Σύλλογός μας θέτει ως κυρίαρχο αίτημα αυτό των ΜΟΝΙΜΩΝ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ. Ενάντια στους μνημονιακούς περιορισμούς και τις πολιτικές που στερούν από το δημόσιο σχολείο τους μόνιμους εκπαιδευτικούς που είναι απαραίτητοι για τη λειτουργία του και καταδικάζουν δεκάδες χιλιάδες συναδέλφους μας στην ελαστική, ευέλικτη και ανασφαλή εργασία.

Η τακτική των μηδενικών ουσιαστικά διορισμών τα τελευταία 5 χρόνια στην εκπαίδευση έχει εκτινάξει τις ελαστικές σχέσεις εργασίας και έχει δημιουργήσει εργαζόμενους δυο ταχυτήτων στα σχολεία. Οι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι αποτελούν πλέον το σκελετό του δημόσιου σχολείου και είναι καταδικασμένοι να ζουν σε ένα καθεστώς συνεχούς εργασιακής ομηρίας και ανασφάλειας με λειψά εργασιακά δικαιώματα (αναρρωτικές άδειες, άδειες λοχίας και μητρότητας κ.λπ.)

Παράλληλα Η Γ.Σ. επισημαίνει ότι ο σημερινός κατακερματισμός των αναπληρωτών σε αντιμαχόμενες συλλογικότητες δεν μπορεί να ανατρέψει τις σκληρές μνημονιακές πολιτικές. Αντίθετα διαιρεί τις δυνάμεις του εκπαιδευτικού κινήματος και διαιωνίζει το καθεστώς της αδιοριστίας. Κακή υπηρεσία προσφέρουν όσοι και με οποιοδήποτε τρόπο οξύνουν αυτές τις αντιθέσεις.  Η απάντησή μας σε αυτές τις λογικές είναι ότι το σωματείο πρέπει να ενώνει και όχι να διχάζει. Άρα δεν μπορεί να παίρνει το μέρος της μιας συλλογικότητας που διεκδικεί επαγγελματικά δικαιώματα σε βάρος της άλλης.

ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΟΙ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ

  • Μόνιμους και μαζικούς διορισμούς σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και στην ειδική αγωγή, με βάση το χρόνο λήψης του βασικού πτυχίου και την προϋπηρεσία. Κανείς συνάδελφος από όσους δουλεύουν στην εκπαίδευση να μην χάσει τη δουλειά του. Διορισμός όλων των αναπληρωτών όλων των κλάδων και κατηγοριών.

  • Στήριξη και ενίσχυση της ειδικής αγωγής. Άμεση κάλυψη όλων των αναγκών στις δομές ειδικής εκπαίδευσης. Παροχή παράλληλης στήριξης από ΕΝΑΝ εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής, για ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗ που την έχει ανάγκη. 

  • Ενιαία κριτήρια υπηρεσιακών μεταβολών σε όλη την εκπαίδευση.

  • Ενιαία συλλογική σύμβαση εργασίας.

  • Καθολικό-δημόσιο-κοινωνικό ασφαλιστικό σύστημα.

  • Έγκαιρη καταβολή του μισθού των αναπληρωτών κάθε 1η του επόμενου μήνα.

  • Ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των αναπληρωτών με αναγνώριση του συνόλου της προϋπηρεσίας τους.

  • Επίδομα ανεργίας για όλους τους συμβασιούχους μετά τη λήξη της σύμβασής τους

  • Πλήρη προστασία της κύησης και χορήγηση άδειας επαπειλούμενης κύησης, με πλήρεις αποδοχές, καταβολή ενσήμων και αναγνώριση της προϋπηρεσίας.

  • Πλήρη καταβολή μισθού και ενσήμων κατά τη διάρκεια της άδειας τοκετού και λοχείας δίχως τον περιορισμό των 200 ενσήμων τη διετία. Αύξηση της άδειας κύησης και λοχείας σε περιπτώσεις πολύδυμης κύησης και πολυτεκνίας.

  • Πλήρη προστασία της μητρότητας. Εννεάμηνη άδεια ανατροφής για όλους τους γονείς αναπληρωτές εκπαιδευτικούς με πλήρεις αποδοχές, καταβολή ενσήμων και αναγνώριση της προϋπηρεσίας.

 

[5]

ΝΑ ΑΠΟΔΟΘΟΥΝ ΑΜΕΣΑ ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ  ΣΤΙΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΠΕ05 ΓΑΛΛΙΚΩΝ / ΠΕ07 ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ/ ΠΕ 19-20 / ΠΕ 32

Παρά το γεγονός ότι  για τις ειδικότητες ΠΕ05 – ΠΕ07 – ΠΕ19,20 – ΠΕ32, που προέρχονται από μετάταξη, συστάθηκαν οργανικές θέσεις με το ΦΕΚ 3391 της 20ης–10–2016, χρειάστηκε σχεδόν ένας χρόνος για να διαπιστώσουμε ότι το ΥΠ.Π.Ε.Θ. δεν έχει προχωρήσει σε καμία ενέργεια για την απόδοση των οργανικών θέσεων αυτών στους εκπαιδευτικούς. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι οι συνάδελφοί μας να τοποθετούνται και να επανατοποθετούνται στα ίδια κενά καλύπτοντας πάγιες και διαρκείς ανάγκες, χωρίς να καταλαμβάνουν τις οργανικές θέσεις που τους ανήκουν.

Φέτος στη Δ/νση Π.Ε. Πειραιά δεκάδες συνάδελφοί μας εκπαιδευτικοί τοποθετήθηκαν σε περισσότερα από τρία σχολεία και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και σε πέντε. Η συγκρότηση ομάδων σχολείων  με μόνο στόχο τη λογιστική καταγραφή ωρών, το σπάσιμο του ενιαίου ωραρίου (π.χ. 8 ώρες γαλλικών ενός σχολείου που μοιράζεται σε δύο εκπαιδευτικούς), η τοποθέτηση εκπαιδευτικών με διάθεση από την Β/θμια, πριν καλυφθεί το ωράριο των υπηρετούντων στη Α/θμια, είχαν σαν αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των σχολικών μονάδων ανά εκπαιδευτικό, την σωματική και την ψυχική εξουθένωση των συναδέλφων πριν καλά καλά αρχίσει η σχολική χρονιά.

Διεκδικούμε:

  • Άμεση απόδοση των συσταθεισών οργανικών θέσεων στους μεταταχθέντες συναδέλφους ανά σχολείο ή ομάδα σχολείων με ικανό αριθμό διδακτικών ωρών.

  • Να καταργηθεί άμεσα η υπουργική απόφαση της 30 – 5 – 2016 που απαγορεύει τη λειτουργία παράλληλων τμημάτων γαλλικής – γερμανικής στα Δημοτικά Σχολεία. Ελεύθερη επιλογή από τους μαθητές της γαλλικής ή γερμανικής γλώσσας.

  • Καθιέρωση ζώνης ελεύθερης επιλογής για τα μαθήματα των ξένων γλωσσών στο ολοήμερο. Δημιουργία τμημάτων ενισχυτικής διδασκαλίας για τις ξένες γλώσσες, ώστε να πάψουν οι γονείς να πληρώνουν τα φροντιστήρια. Καθιέρωση της χορήγησης του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας σε όλες τις ξένες γλώσσες με την αποφοίτηση από το Δημοτικό (επιπέδου Α1 & Α2).

  • Διαφάνεια στις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών (με βάση τα μόρια μετάθεσης, έτη υπηρεσίας κλπ.). Εξίσωση μορίων για τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπ/σης.

  • Θεσμοθέτηση αναλογικής μείωσης ωραρίου για όλους τις/τους εκπαιδευτικούς που μετακινούνται σε περισσότερα από δύο ή τρία σχολεία.

  • Δεν αποδεχόμαστε τη διδασκαλία σε τμήματα με περισσότερα από 25 παιδιά στο τμήμα.

[6]

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΑΜΕΣΑ ΤΟ Π.Δ. 152/2013

Με την συλλογή 450 υπογραφών, η συντριπτική πλειοψηφία των μελών μας διακήρυξε  την αντίθεσή της σε κάθε σκέψη για επαναφορά των πολιτικών αξιολόγησης- δύο χρόνια μετά τη ματαίωση τους από το εκπαιδευτικό κίνημα.

Απαιτήσαμε την κατάργηση του Π.Δ. 152 του 2013 που ρυθμίζει την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών επιβάλλοντας τον ασφυκτικό και αυθαίρετο έλεγχο της δουλειάς μας από το σχολικό σύμβουλο και το διευθυντή. Μέσα από τη βαθμολογία δεκάδων “στιγμών” του εκπαιδευτικού επαγγέλματος, πειθαναγκάζει τους εκπαιδευτικούς σε έναν τρόπο άσκησης της εργασίας τους και στις επιλογές των βαθμολογητών. Προωθεί ταυτόχρονα – μέσω των ποσοστώσεων τις απολύσεις των εκπαιδευτικών καθώς ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα της βαθμολογίας, το πιο χαμηλό 15%  θεωρείται αποτυχημένο και το αντίστοιχο υψηλότερο ποσοστό επιτυχημένο.

Πρόσφατα (25 Οκτωβρίου 2017) το Υπουργείο Παιδείας διακήρυξε την πρόθεσή του να καταργήσει το Π.Δ. 152 και να αντικαταστήσει την ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού από συλλογικές διαδικασίες προγραμματισμού και απολογισμού του εκπαιδευτικού έργου. Η υλοποίηση αυτών των διακηρύξεων απαιτεί και την πολιτική βούληση να συγκρουστεί με τις επιταγές των μνημονίων και του  ΟΟΣΑ.

Για την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στις αναγκαίες συγκρούσεις με τους δανειστές έχουμε βάσιμες επιφυλάξεις, που βασίζονται σε ανάλογες εξαγγελίες οι οποίες κατέρρευσαν σαν χάρτινος πύργος (20.000 μόνιμοι διορισμοί, καθιέρωση δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής, μείωση της αναλογίας των μαθητών ανά τμήμα στους 22 στην πρωτοβάθμια, 24.000 προσλήψεις αναπληρωτών για την φετινή χρονιά). Ταυτόχρονα καθόλου καλός οιωνός δεν είναι η από τον Σεπτέμβρη εγκατάσταση στο υπουργείο Παιδείας κλιμακίων του ΟΟΣΑ. Τα κλιμάκια αυτά συνοδευόμενα από κατά τόπους εκπροσώπους της διοίκησης κάνουν βόλτες στα σχολεία μας προετοιμάζοντας το νέο γύρο επίθεσης στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση θα κριθεί όχι απ’ όσα εξαγγέλλει αλλά απ’ όσα νομοθετεί και εφαρμόζει. Ούτε οι λέξεις ούτε οι ταμπέλες θα καθορίσουν τη στάση μας. Το περιεχόμενο είναι αυτό που θα μετρήσουμε. Θα εξαντλήσουμε κάθε περιθώριο για παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στα σχολεία. Για συλλογικές διαδικασίες προγραμματισμού και αποτίμησης του διδακτικού έργου με πρωταγωνιστή τον Σύλλογο Διδασκόντων.

Διακηρύσσουμε ξανά την  αποφασιστικότητα μας να αντισταθούμε σε κάθε πολιτική που: 

  • ενισχύει τον ανταγωνισμό, τον ατομικισμό και την αλληλουπονόμευση μεταξύ των εκπαιδευτικών

  • κατηγοριοποιεί με κοινωνικά άδικο τρόπο τα σχολεία -αξιολογώντας τα στη βάση των επιδόσεων τους, παρά το γεγονός ότι αυτές καθορίζονται κυρίως κοινωνικά,

  • Κατηγοριοποιεί τους εκπαιδευτικούς με βάση την επίδοση των μαθητών τους και προετοιμάζει το έδαφος για την μισθολογική καθήλωση ή την απόλυσή τους,

  • καταπνίγει την ελεύθερη σκέψη των εκπαιδευτικών και στερεί από τα σχολεία τη δημιουργικότητα, την αφοσίωση και την επινοητικότητα των λειτουργών της,

  • Τυποποιεί και ελέγχει τη διδασκαλία μετατρέποντάς την από πολιτική πράξη σε τεχνική διαδικασία.

  • προωθεί την καταθλιπτική κυριαρχία της φροντιστηριακής παιδαγωγικής, δηλαδήτης εκγύμνασης στις περιορισμένες δεξιότητες που απαιτούν τα τεστ,

  • ευνοεί την αυθαιρεσία των «στελεχών» έναντι των αξιολογούμενων,

  • δημιουργεί μια δεύτερη ζωή στα σχολεία, τη ζωή των «χαρτιών», των «πιστοποιήσεων», της συλλογής μορίων, και των «διδασκαλιών – θεατρικών παραστάσεων» μπροστά στους αξιολογητές,

  • αποπροσανατολίζει από τα πραγματικά προβλήματα των σχολείων – π.χ. τα αναλυτικά προγράμματα και τα βιβλία, την κοινωνική ανισότητα των σχολικών επιδόσεων εν μέσω διογκούμενης φτώχειας και τις αλλαγές που επιφέρουν στην παιδική ηλικία και στη γνώση οι νέες τεχνολογίες.

 

[7]

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ

Στις προτάσεις του υπουργείου που παρουσιάστηκαν στις 25 Οκτωβρίου αναφέρονται μια σειρά νέων θεσμών:

α) Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ)

β) Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ)

γ) Κέντρο Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΚΕΑ).

 

Κάποιοι από αυτούς παίρνουν τη θέση παλιότερων, όπως οι σχολικοί σύμβουλοι. Δεν θα κλάψουμε για το θεσμό των σχολικών συμβούλων. Ο θεσμός που το 1982 αντικατέστησε τους επιθεωρητές, έπαψε να εμπνέει κύρος εδώ και καιρό. Από την εποχή όμως που σιώπησε σε ολοφάνερα αδιέξοδες και αντιπαιδαγωγικές πολιτικές (πρότυπα–πειραματικά, ΕΑΕΠ) και προσφέρθηκε να υλοποιήσει ακόμη και τις πιο ακραίες αντιεκπαιδευτικές πολιτικές (την αξιολόγηση των απολύσεων και των ποσοστώσεων) είχε ήδη περάσει στους αντιπάλους του εκπαιδευτικού κινήματος. Η κατάργησή του δεν αποτελεί κανενός είδους πρόβλημα. Δεν αρκεί όμως.

 

Για να μην ξαναφτάσουμε στο ίδιο σημείο πρέπει να θεσπιστούν όλα εκείνα τα μέτρα που θα αποτρέπουν τη δημιουργία ενός στρώματος στελεχών, αποκομμένων από την εκπαιδευτική πράξη, υψηλά αμειβόμενων και ακαδημαϊκά προσοντούχων που θα επιβλέπουν και θα  ελέγχουν την εργασία και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της πράξης. Αυτή η “παιδαγωγική” τεχνοκρατία είναι άλλοτε ξεκομμένη από την σχολική πράξη, άλλοτε πρόθυμη να υπερασπίσει με κάθε τρόπο  τα προνόμιά της και άλλοτε γεμάτη έπαρση από τα ακαδημαϊκά της προσόντα. Η αναπαραγωγή της πρέπει να σταματήσει άμεσα.

 

Ταυτόχρονα η Γ.Σ. του Συλλόγου μας επισημαίνει ότι καμία δομή υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου δεν πρόκειται να ευδοκιμήσει αν λειτουργεί μέσα στο υφιστάμενο πλαίσιο υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης που διατρέχει το σύνολο των δομών της εκπαίδευσης και είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνο για την αναποτελεσματικότητα τους.

[8]

ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Η ειδική εκπαίδευση αποτελεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και με διαφορετικές κυβερνήσεις πεδίο νεοφιλελεύθερων σχεδιασμών. Οι κατακτήσεις του εκπαιδευτικού και γονεϊκού κινήματος που απαίτησαν και επέβαλλαν, έστω και μερικώς, την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές ανάγκες σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα που θα υποστηρίζουν τις μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες τους, δέχονται σφοδρή επίθεση. Τα τελευταία χρόνια επιχειρείται η αποδόμηση των σταθερών δομών της, αντί για την ενίσχυσή της, ενώ ακόμα και σήμερα ένα μεγάλο τμήμα του ειδικού πληθυσμού βρίσκεται εκτός δημόσιων σχολικών δομών.

Οι κυριαρχία των ελαστικών σχέσεων εργασίας στο χώρο της ειδικής αγωγής αντανακλώνται ως ένα βαθμό και στις αντιστοίχως ρευστές εκπαιδευτικές δομές που υλοποιούν οι εκπαιδευτικές πολιτικές όλων των κυβερνήσεων. Η πολύχρονη αδιοριστία των εκπαιδευτικών που περιπλανώνται για πάνω από δεκαετία ανά την Ελλάδα ως αναπληρωτές, η διαρκώς μειούμενη χρηματοδότηση για τις παράλληλες στηρίξεις, τα 5μηνα που στελεχώνουν τις σταθερές δομές ειδικής εκπαίδευσης είναι κοινός τόπος.

Στην ειδική αγωγή, όπου η παιδαγωγική σχέση εκπαιδευόμενου και εκπαιδευτή έχει κεντρική σημασία, θεωρούμε παιδαγωγικά απαράδεκτο:

α) Την έλλειψη σταθερού και μόνιμου προσωπικού για την στελέχωση όλων των δομών  της ειδικής αγωγής. Η πολύχρονη αδιοριστία, η εργασιακή ανασφάλεια, η μετακίνηση μεταξύ δύο και περισσότερων σχολικών μονάδων καταστρατηγούν τα βασικά μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με ειδικές ανάγκες και δίνουν στην εκπαίδευσή τους ευκαιριακό χαρακτήρα.

β) Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης  να μοιράζεται σε δύο ή και παραπάνω μαθητές. Ήδη, η παράλληλη στήριξη, υπολειτουργεί, ως part-time υποστήριξη (για 1 ή 2 μέρες την εβδομάδα), υποβαθμίζοντας διαρκώς τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και επιβεβαιώνοντας πως το περιεχόμενο του «σχολείου για όλα τα παιδιά», είναι  ένα φθηνό σχολείο με ρευστές δομές που δεν εξασφαλίζουν την αναγκαία σταθερή ειδική εκπαιδευτική παρέμβαση που έχουν ανάγκη οι μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

γ) Τη συμπλήρωση ωραρίου στην παράλληλη στήριξη. Σήμερα για τις ανάγκες της παράλληλης στήριξης, επιτρέπεται η υποστήριξη κάθε μαθητή μέχρι και από 4 διαφορετικούς εκπαιδευτικούς με κριτήριο όχι τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών αλλά τον περιορισμό των δαπανών.   Πιθανό λοιπόν είναι το ενδεχόμενο μιας δραστικής μείωσης των προσλήψεων αναπληρωτών στην ειδική αγωγή από την επόμενη χρονιά αφού οι ανάγκες θα μπορούν να καλύπτονται από τα «περισσεύματα» των ωρών κάθε σχολείου. Η πρόσληψη αναπληρωτών γενικής αγωγής και η συμπλήρωση ωραρίου σε δομές ΕΑΕ μόνο στην περίπτωση που έχουν εξαντληθεί οι πίνακες αναπληρωτών ειδικής αγωγής μπορεί να γίνει αποδεκτή.

Η επιμόρφωση όσων εκπαιδευτικών γενικής αγωγής συμπληρώνουν ωράριο ή υπηρετούν στην παράλληλη στήριξη δεν μπορεί να έχει περιστασιακό και πρόχειρο χαρακτήρα. Μόνο η ύπαρξη σταθερών, μόνιμων και δημόσιων δομών εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης και επιμόρφωσης μπορεί να εξασφαλίσει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με ειδικές ανάγκες και να υποστηρίξει την ένταξή τους στις τάξεις γενικής εκπαίδευσης.

Διεκδικούμε:

  • Στήριξη και ενίσχυση της ειδικής αγωγής. Άμεση κάλυψη όλων των αναγκών στις δομές ειδικής εκπαίδευσης. Παροχή παράλληλης στήριξης από ΕΝΑΝ εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής, για ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗ που την έχει ανάγκη. 

  • Μόνιμους και μαζικούς διορισμούς σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και στην ειδική αγωγή, με βάση το χρόνο λήψης του βασικού πτυχίου και την προϋπηρεσία. Κανείς συνάδελφος από όσους δουλεύουν στην εκπαίδευση να μην χάσει τη δουλειά του. Διορισμός όλων των αναπληρωτών όλων των κλάδων και κατηγοριών.
     

 

[9]

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ – ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

Η θέση ΟΛΩΝ των παιδιών ανεξάρτητα από φύλο, θρησκεία, καταγωγή είναι στα ΣΧΟΛΕΙΑ. Δεν είναι οι καταυλισμοί, οι παγωμένες μέρες και νύχτες σε σκηνές και πρόχειρα καταλύματα. Είναι η στέγασή με ανθρώπινες συνθήκες, η φροντίδα για σίτιση και η  εκπαίδευσή τους μαζί με τα παιδιά μας. Γιατί και οι μνήμες μας είναι ζωντανές. Εμείς που ζούμε σ’ αυτόν τον τόπο, εγγόνια και δισέγγονα προσφύγων, παιδιά και εγγόνια και οι ίδιοι μεταναστών, δεν μπορούμε να ανεχτούμε ξενοφοβικές και ρατσιστικές κραυγές που κηρύττουν το φόβο και το μίσος.

Οι εκπαιδευτικοί του συλλόγου μας, με τον ίδιο αλληλέγγυο τρόπο που σταθήκαμε δίπλα στους συνανθρώπους μας στο λιμάνι του Πειραιά είτε με αποστολές τροφίμων, ρουχισμού και ειδών πρώτης ανάγκης είτε με την δημιουργική απασχόληση των παιδιών, στεκόμαστε και στο πλευρό των προσφυγόπουλων αγωνιζόμενοι για το δικαίωμά τους στη μόρφωση και την αξιοπρεπή ζωή.

Στεκόμαστε στο πλευρό των προσφυγόπουλων για να τα προστατεύσουμε από τις πολιτικές αποκλεισμού και από το δηλητήριο του μίσους. Στηρίζουμε τη δουλειά των συναδελφισσών/φων μας στα σχολεία που εντάχτηκαν τα παιδιά και απαιτούμε από την κυβέρνηση να ικανοποιηθούν όλα τα δικαιώματά τους για συνεκπαίδευση με τα παιδιά των σχολείων μας όπως και για τη βελτίωση των όρων εκπαίδευσης και ζωής όλων των παιδιών μας.

Απαιτούμε από  το υπουργείο παιδείας δημιουργία όλων των απαραίτητων τάξεων υποδοχής και των αναγκαίων υποστηρικτικών δομών για την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων στα σχολεία μαζί με τους υπόλοιπους μαθητές μας

 

 

[10]

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΓΕΥΜΑΤΩΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ

 

Το ζήτημα της σίτισης των μαθητών, σε εποχές βαθιάς οικονομικής κρίσης όπως αυτή που ζούμε, είναι εξαιρετικής σημασίας. Τα φαινόμενα υποσιτισμού μαθητών, ως αποτέλεσμα των ασκούμενων μνημονιακών πολιτικών περικοπών και λιτότητας της σημερινής, αλλά και όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, παίρνουν δραματική μορφή σε σχολεία όπου φοιτούν παιδιά λαϊκών οικογενειών και οικονομικών μεταναστών. Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας, οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Π.Ε. και οι σύλλογοι διδασκόντων των σχολικών μονάδων σε όλη την Ελλάδα, είναι εκείνοι που σε όλα αυτά τα χρόνια που η οικονομική κρίση εξαθλιώνει την κοινωνία και φυσικά, πρώτα τα πιο ευαίσθητα μέλη της, τα παιδιά, έχουν αναδείξει το ζωτικής σημασίας θέμα του υποσιτισμού των μαθητών, έχουν διατυπώσει συγκεκριμένες διεκδικήσεις για τη σίτιση και την κοινωνική στήριξη των μαθητών και των οικογενειών τους και έχουν αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για την, κατά το δυνατό, αντιμετώπιση του φαινομένου.

 

Δυστυχώς, όμως, η αντιμετώπισή του από την πλευρά της Πολιτείας δεν γίνεται με την σοβαρότητα και οργάνωση που απαιτείται. Το Υπουργείο με βάση τον τρόπο που οργανώνει και συγκροτεί το πρόγραμμα σίτισης «Σχολικά γεύματα» φαίνεται να «αγνοεί» ότι:

  • Στα σχολεία δεν υπάρχουν ούτε ειδικοί χώροι σίτισης ούτε ο κατάλληλος εξοπλισμός.

  • Δεν υπάρχουν τραπεζοκόμοι και (την ώρα που προβλέπεται ως ώρα σίτισης) καθαρίστριες, αφού οι περισσότερες καθαρίστριες είναι εργολάβοι καθαρισμού που εργάζονται μετά τις 16.00 καθημερινά.

  • Τα σχολεία αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα στη στοιχειώδη λειτουργία τους εξαιτίας της υποχρηματοδότησης των Σχολικών Επιτροπών.

  • Το πρόγραμμα αφορά το σύνολο των μαθητών/τριων. Επομένως,  θα πρέπει στις 13.15 ή ακόμη και 13.20 οι μαθητές/τριες να σιτίζονται στις αίθουσες όπου γίνονται μαθήματα μέχρι και τις 13.15. Είναι φανερό ότι ο χρόνος που μεσολαβεί δεν είναι ικανός ούτε οι αίθουσες και τα θρανία να πλυθούν και να απολυμανθούν. Ιδιαίτερα σε μια εποχή έξαρσης των ιώσεων τίθεται σοβαρός κίνδυνος για την υγεία των μαθητών/τριων μας.

 

Η Γ.Σ. του συλλόγου μας  θεωρεί  ότι το Πρόγραμμα μπορεί να λειτουργήσει με την διανομή των γευμάτων στους μαθητές/τριες ώστε να τα παίρνουν στο σπίτι τους εφόσον αυτά φτάνουν στις σχολικές μονάδες συσκευασμένα. Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να ανακαλέσει τόσο την Υπουργική Απόφαση 3870 της 3-11-2017 όσο και την εγκύκλιο της 6ης/10/2017  και:

  • Να περιλάβει στις επιλογές και δηλώσεις των γονέων και την εκδοχή οι μαθητές/τριες να παίρνουν το φαγητό σπίτι τους κατά την αποχώρησή τους από το σχολείο ώστε να γευματίσουν στο σπίτι τους.

  • Να φροντίσει για την ουσιαστική οικονομική ενίσχυση των σχολείων για την κάλυψη των στοιχειωδών αναγκών τους.

  • Να προχωρήσει στη θεσμική συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος, για ολόκληρη την επικράτεια, διασφαλίζοντας τις απαραίτητες προϋποθέσεις.

 

Οι εκπαιδευτικοί, επιστήμονες παιδαγωγοί, είναι επιφορτισμένοι με το κομβικής σημασίας έργο της αγωγής και εκπαίδευσης των μαθητών. Δεν είναι τραπεζοκόμοι (προσωπικό που η κυβέρνηση οφείλει άμεσα να προσλάβει για όλα τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία καθώς και επιπλέον για τα σχολεία όπου θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα σχολικά γεύματα), ούτε έχουν τις τεχνικές γνώσεις που απαιτούνται για τον έλεγχο της ποιότητας των γευμάτων. Η άσκηση τέτοιου έργου από μέρους τους, τους φέρνει αντιμέτωπους ακόμη και με ποινικές ευθύνες. Φυσικά, ποινική ευθύνη έχουν οι αρμόδιοι Υπουργοί που δεν στελεχώνουν τις επιτροπές ποιοτικού ελέγχου με το προσωπικό που ορίζει η νομοθεσία.

 

Σε συνέχεια όλων των προηγούμενων αποφάσεών μας, σεβόμενοι, παράλληλα, τις ανάγκες των μικρών μας μαθητών, καλούμε όλους τους συναδέλφους να μην αναλάβουν σε καμία περίπτωση το έργο του ποιοτικού ελέγχου των γευμάτων. Η μόνη εμπλοκή τους μπορεί να αφορά μόνο στην καταμέτρηση του αριθμού των παραδιδόμενων γευμάτων, για την ποιοτική κατάσταση των οποίων, σύμφωνα και με το πνεύμα της εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας της 9/11/2017 υπεύθυνοι είναι οι προμηθευτές και το Υπουργείο που τους ανέθεσε το έργο.

Αυτό θα πρέπει να καταγράψουν οι σύλλογοι διδασκόντων σε πρακτικό τους. Επίσης, υλοποιώντας την από 9/10/2017 απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. θα πρέπει να έχουν συντάξει και πρακτικό με το οποίο, εξαιτίας της σειράς των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες, αποφασίζουν τα γεύματα των μαθητών που δεν παραμένουν στο ολοήμερο να τους δίνονται κατά την αποχώρησή τους ώστε να τα πάρουν στο σπίτι τους.

 

[11]

ΟΧΙ ΣΤΑ ΚΑΖΑΝΙΑ – ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΗ ΖΩΗ

Δυσοσμία, ανασφάλεια και υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων της Δραπετσώνας, της Χαραυγής, της Ευγένειας και του υπόλοιπου Κερατσινίου προσφέρουν τα καζάνια της Oilone στο χώρο των Λιπασμάτων Δραπετσώνας. Γι' αυτό πρέπει να φύγουν. Να φύγουν γρήγορα.

Ανάλογα με τον καιρό και το κατά που φυσά ο άνεμος, η δυσοσμία της επεξεργασίας των πετρελαιοειδών πλήττει άλλοτε τις γειτονιές κοντά στην εταιρεία και άλλοτε ακόμη και αυτές που βρίσκονται πιο μακριά. Κατά περιόδους η δυσοσμία γίνεται αφόρητη για τις γειτονικές περιοχές.

Οι εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών γεννούν δικαιολογημένα αισθήματα ανασφάλειας τόσο για την υγεία όσο και για τις ανυπολόγιστες συνέπειες ενός πιθανού ατυχήματος. Τα παραπάνω ανοίγουν την όρεξη και σε άλλους επιχειρηματίες (π.χ. Lafarge) για την ενεργοποίηση βιομηχανικών εγκαταστάσεων που θα πλήξουν περαιτέρω την καθημερινότητα των γύρω συνοικιών

Οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης δια του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γ.  Σταθάκη στη δημοτική αρχή Κερατσινίου Δραπετσώνας δεν μας καθησυχάζουν.  Πολύ περισσότερο που δύο και πλέον μήνες  από τη δέσμευση του Υπουργού περιβάλλοντος για ανάκληση της υπουργικής απόφασης  χορήγησης άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων στην εταιρεία Oil One σε καμιά ενέργεια προς αυτή την κατεύθυνση δεν έχει προχωρήσει. Είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι ότι χωρίς τον δικό μας αγώνα, κάθε υπόσχεση θα μείνει στα χαρτιά. Γι' αυτό απευθυνόμαστε σε όλους τους μαζικούς φορείς της περιοχής: δήμους, συνδικαλιστικά σωματεία, συλλόγους γονέων, μαθητικά συμβούλια, πολιτιστικούς συλλόγους και αθλητικές ενώσεις.

 

Η Γ.Σ. του συλλόγου μας επιβεβαιώνει την πρωτοβουλία που ανέλαβε το Δ.Σ. του Συλλόγου μας προς την κατεύθυνση συγκρότησης ενός παλλαϊκού μετώπου αγώνα. Ενός μετώπου που θα μπορέσει να οργανώσει την επιθυμία για καθαρό περιβάλλον και να την μετατρέψει σε νικηφόρα δύναμη. Στηρίζει κάθε ενέργεια που προβάλλει και υλοποιεί τον παραπάνω στόχο.

[12]

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ

  • Συμμετέχουμε στην Πανεργατική (ΑΔΕΔΥ – ΓΣΕΕ) απεργία της 14ης του Δεκέμβρη και παίρνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την επιτυχία της.  Ο Σύλλογος μας αναδεικnύει το ζήτημα της αδιοριστίας και των ελαστικών σχέσεων εργασίας. Συμμετέχει στην απεργιακή συγκέντρωση με πανό που θα προτάσσει: ΜΑΖΙΚΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ - ΠΛΗΡΗ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ

  • Άμεση προκήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων σε κάθε περίπτωση ανακοίνωσης και προσπάθειας εφαρμογής των μνημονιακών αντιεκπαιδευτικών/αντιλαϊκών μέτρων (ενοποίηση ΤΕΙ βρεφονηπιοκόμων και Τμημάτων Νηπιαγωγών, αύξηση ωραρίου, αύξηση μαθητών ανά τμήμα, προώθηση αξιολόγησης, συνδικαλιστικός νόμος κλπ.). Υποστηρίζουμε τη διαμόρφωση ενός αγωνιστικού/απεργιακού σχεδίου, με χαρακτηριστικά σύγκρουσης και ανατροπής των αντιλαϊκών μνημονιακών μέτρων, με μορφές αγώνα διαρκείας, συντονισμό όλων των εργαζόμενων σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, οργάνωση γενικής απεργίας και κοινών, ενιαίων πανεργατικών συγκεντρώσεων.

  • Με οποιοδήποτε πρόσφορο τρόπο αντιπαλεύουμε και ακυρώνουμε στην πράξη κάθε διαδικασία αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης.

  • Να δώσουμε τη μάχη, μαζί με τους γονείς, για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας, να συγκροτήσουμε ένα ισχυρό μέτωπο παιδείας και να μπλοκάρουμε τη λειτουργία των τριμελών επιτροπών του ΠΔ 79, κάθε απόπειρα υποχρεωτικών μετακινήσεων μαθητών, δημιουργίας πληθωρικών τμημάτων, διαγραφής μαθητών από το ολοήμερο.

  • Μπλοκάρισμα οποιασδήποτε προσπάθειας υποχρεωτικών μετακινήσεων, συμπτύξεων τμημάτων, συγχωνεύσεων, με συγκεντρώσεις και καταλήψεις σε Διευθύνσεις και Περιφέρειες.

  • Συμβολή σε πανεργατικό αγωνιστικό- απεργιακό συντονισμό για την ανατροπή των αντεργατικών, αντιλαϊκών πολιτικών και στήριξη του κινήματος για την προάσπιση του δικαιώματος στη στέγη, την ενέργεια, το νερό.

e-proodos | ΑΡΧΙΚΗ
e-proodos | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

 ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ "Η ΠΡΟΟΔΟΣ" | e-proodos